1 Års Jubilæum

Brugte det meste af aftenen i går og formiddagen i dag på at prøve at finde ruten til Hedensted Løbet, så Anders og jeg kunne tage derned og prøveløbe ruten inden, men det var stort set umuligt at finde den og første efter flere facebook beskeder til tidligere deltagere og leden på Endomondo m.fl. lykkedes det at finde ruten. Fik den overført til mit Garmin Forerunner 920XT så vi kunne navigere efter det i Hedensted, hvor jeg ærligt kan sige jeg aldrig tidligere har været og på ingen måde var kendt i.

Fik samlet Anders op ved 13 tiden efter at have været forbi Runners High med endnu en pose løbesko, og efter en god snak med Karl gik turen mod Hedensted, for mig eget vedkommende stod den på 6 km roligt tempo + teknik løb, for Anders stod den på 8 km i roligt tempo, og efter at have prøveløbet de 5 km til Hedensted Løbet løb vi rundt på Hedensted IF’s fodboldbaner til vi ramte de 8 km inkl. teknik løb. Alt i alt en dejlig tur med Anders, som altid er han godt selskab. Men benene var i dag lidt mærkede af mange dage i streg med løb, så de bliver nok glade for at opleve at imorgen er hviledag. Den samlede tur blev løbet med et snit på 6:03 inkl. teknikløbet.

Det var dejligt at få løbet ruten inden selve løbet, og få tjekket ud om der er nogle vilde bakker eller andre forhindringer på ruten man skal være opmærksom på, personligt foretrækker jeg at have løbet de ruter jeg skal løbe før selve løbet.

Men mere intersant end dagens træning er mit 1 års løbe jubilæum, det er i dag præcis 1 år siden at jeg startede med at løbe. Baggrunden for at jeg startede med at løbe står der meget mere om på siden “Om mig“, men jeg havde i min vildeste fantasi ikke forventet at jeg 1 år senere ville være i gang med løb fortsat, på den måde jeg er.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Min første løbetur var 1,89 km løbet i pace 6:26, og jeg kan ærligt sige at jeg kunne ikke have løbet ét sekund hurtigere eller én meter længere, jeg lagde mig på fodboldbanen ved mit hjem og jeg var fuldstændig færdig, mine ben var så smadrede at man skulle tro at de var blevet kørt over af en lastbil.[/otw_shortcode_quote]

Men som den flittige læser allerede ved er jeg typen der går 100% ind i tingene, og da jeg efter mange forgæves forsøg endelig faldt for løb, så var det naturligt at jeg ville gå all-in på løb også. Fordi min udvikling har været så progressiv som den har, har jeg svært ved helt at forstå hvor langt jeg har rykket mig på det seneste år, jeg husker tydeligt at jeg var ved at knække sammen i glædesgråd da jeg gennemførte et 10 km løb på under 1 time (58:30 var tiden). Og jeg kan stadig have svært ved at forstå at jeg kan gennemføre et marathon, især når jeg i bilen ser hvor langt 10 km er… Det er jo sindssygt langt, men det løber jeg 4-6 gange om ugen nu! WTF!

Nå dette indlæg skal ikke handle om hvilke forbedringer jeg har lavet på min distancer det kan ses andre steder på bloggen, men jeg vil gerne i forlængelse af at jeg løber 4-6 træninger om ugen af +10 km tage jer med tilbage til min første træning. Det var for præcis 1 år siden den 19 Maj 2015, hvor min kæreste havde fået den gode idé at vi skulle til at løbe sammen, og det passede mig kanon fordi jeg gerne ville i bedre form så jeg kunne blive bedre til floorball. Fik downloadet My Asics løbe app som uden at skulle debattere om den er fysiologisk korrekt, er den årsagen til at jeg kom i gang, app’en var opbygget på en måde som passede kanon til min udvikling som løber i starten, og fordi den var opbygget udfra kilometer og ikke tid.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Men jeg kan 100% ærligt sige at jeg ikke ville have nået dertil hvor jeg er i dag, hvis ikke jeg havde fået Henrik Them som coach, og jeg var nok løbet ind i en skade eller mistet motivationen på grund af manglende udvikling, så det at jeg blev en del af Team Thempo er den bedste beslutning jeg har taget hvad angår løb…[/otw_shortcode_quote]

Min første løbetur var 1,89 km løbet i pace 6:26, og jeg kan ærligt sige at jeg kunne ikke have løbet ét sekund hurtigere eller én meter længere, jeg lagde mig på fodboldbanen ved mit hjem og jeg var fuldstændig færdig, mine ben var så smadrede at man skulle tro at de var blevet kørt over af en lastbil, og jeg må tilstå at både ved denne træning og i den første lange periode af min træning der frygtede jeg, om jeg nogensinde ville komme i form til at løbe 5 km uden at være ved at dø, det var i sandheden mit første mål!

Min kæreste og jeg kom aldrig ud og løbe sammen, for hun endte med at løbe én tur på 400 meter! Og hun er ikke kommet i gang siden 😛

Skærmbillede 2016-05-18 kl. 19.22.18

Når jeg kigger tilbage på min start og de ting jeg har opnået allerede, så må jeg knibe mig selv i armen for at forstå det, men jeg glæder mig samtidigt over det og glæder mig til at jagte nye mål, for det fede ved løb er at målene er dynamiske og ændrer sig hele tiden.

Men jeg kan 100% ærligt sige at jeg ikke ville have nået dertil hvor jeg er i dag, hvis ikke jeg havde fået Henrik Them som coach, og jeg var nok løbet ind i en skade eller mistet motivationen på grund af manglende udvikling, så det at jeg blev en del af Team Thempo er den bedste beslutning jeg har taget hvad angår løb, og jeg tror jeg tog den på det (for mig) rigtige tidspunkt. Mit samarbejde med Henrik startede 1 November 2015 efter at jeg havde kæmpet mig igennem Amsterdam Marathon, et løb jeg er stolt over at have gennemført, men et løb jeg slet ikke var parat til at løbe. I min evaluering af løbet nåede jeg frem til den konklusion at hvis jeg skulle få succes med løb var jeg nødt til at få en coach, og jeg faldt helt tilfældigt over Henriks hjemmeside og så at det var muligt at blive en del af Team Thempo, så jeg skrev en mail og forventede at få et nej fordi jeg ikke var bedre, men heldigvis var Henrik frisk på at arbejde med det jeg selv omtalte som en “lallende amatør”, og det skal han have 1000 tak for, jeg er dybt taknemlig for den træning jeg får og den gode sparring i dagligdagen den er virkelig guld værd!

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Ét af de steder jeg i forløbet havde forsømt var min kost, på trods af at jeg løb 60-70 kilometer om ugen lå min vægt stadig i den højeste ende af BMI skalaen for normalvægtige, og årsagen til det var at jeg spiste alt for meget usundt mad.[/otw_shortcode_quote]

Ét af de steder jeg i forløbet havde forsømt var min kost, på trods af at jeg løb 60-70 kilometer om ugen lå min vægt stadig i den højeste ende af BMI skalaen for normalvægtige, og årsagen til det var at jeg spiste alt for meget usundt mad, og nærmest aldrig spist sundt på trods af at jeg elsker sund mad, det er jo fuldstændigt åndssvagt. Men én dag på Instagram læste jeg at Jonas fra Aalborg havde fået SundFokus som kostvejleder, og jeg skrev og spurgte lidt til hans erfaringer og tog beslutningen om at hvis jeg skal være bedre til at løbe hurtigt, så er jeg nødt til at bevæge mig ned i den nedre ende af BMI skalaen for normalvægtige. Jeg tog kontakt til Mia Sørensen fra SundFokus, og hørte lidt ind til om hun kunne opfylde mine “krav” til det at skulle ændre kost, og heldigvis kunne hun det og jeg har allerede haft gode resultater af den nye kost, og udover at jeg har tabt en håndfuld kilo så har jeg fået meget mere overskud i hverdagen, en varm anbefaling herfra!

Hvad så fremover? Jamen jeg har 3 halvmarathon’s planlagt for resten af 2016, og her er målet at komme under 1.45:00 inden årets udgang, og på nuværende tidspunkt er jeg fortrøstningsfuld i forhold til at nå målet. Derudover jagter jeg i øjeblikket at komme under 20 minutter på 5 km, det mål er MEGET ambitiøst men jeg går all-in for at prøve at nå det, og hvis det ikke skulle lykkedes vil jeg være glad for at være nået tæt på. Hvad angår mit næste marathon så er vi nok ovre i år 2017 eller 2018, årsagen er ganske enkelt at jeg har prøvet at kæmpe mig igennem ét i en 5 timer og 20 minutters udholdenheds test, det har jeg ikke behov for at prøve igen, og næste gang jeg stiller til start ved et marathon vil jeg være i stand til at løbe det på en rimelig tid, og samtidig kunne løbe det udfra en pace plan (cirka) og have en fed oplevelse ved at løbe det. Jeg har et mål om at komme under 4 timer, og et sekundært mål om at jeg vil under 3.5 timer på et tidspunkt, men et mål af gangen når tiden og forberedelsen er rigtig.

Skærmbillede 2016-05-18 kl. 19.43.59

(Min udvikling det seneste år, kilde: TrainingPeaks)

Kæmpe tak til alle der har fulgt og støttet mig igennem mit første løbe år!

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.