5000m Test På Bane (AGF Atletik Arrangement)

Der er en første gang for alt, og 5000m på bane i dag var min første gang. Altså ikke første gang jeg løb på en løbebane for det har jeg gjort i en del træninger efterhånden, senest forleden dag hvor jeg faktisk løb lige netop på Ceres Park, men det var første gang jeg skulle prøve at løbe en rigtig test på løbebane.

Det havde jeg gået og glædet mig til et par uger siden jeg fik invitationen fra Mo’s Friends (og AGF Atletik), og jo tættere vi kom på testen jo mere “nervøs” blev jeg, ikke nervøs over at skulle løbe 5000m eller mit eget niveau, men nervøs over at skulle prøve noget helt nyt, noget hvor jeg overhovedet ikke på forhånd vidste hvordan jeg skulle gribe det an, og hvilke skrevne og uskrevne regler der er, med andre ord NOGET HELT NYT.

Da jeg stod og rodede i kassen efter løbsnumre kunne jeg se at der var 616 i bunken, så jeg tog mig den frækhed og lede efter 666 for at fuldende det onde look jeg har når jeg løber med min Respro træningsmaske, og sørme om den ikke lå der og ventede på mig.

Alle os løbere fra Mo’s Friends mødtes kl. 17:30 på Ceres Park, samtidigt med at de øvrige løbere ankom som primært var løbere fra Aarhus 1900 og AGF Atletik, her fik vi klaret hilsner, og fik fundet løbsnumre vi skulle løbe med. Da jeg stod og rodede i kassen efter løbsnumre kunne jeg se at der var 616 i bunken, så jeg tog mig den frækhed og lede efter 666 for at fuldende det onde look jeg har når jeg løber med min Respro træningsmaske, og sørme om den ikke lå der og ventede på mig.

Efter at have fået sat løbsnummer fast begyndte jeg stille og roligt opvarmningen, startede med at løbe stile og roligt efterfulgt af lidt tekniktræning. Herefter fortsatte jeg med roligt tempo nogle omgange inden jeg begyndte at løbe nogle intervaller mellem 3:30-4:10 for lige at få pulsen op.IMG_1478

Kort før løbsstart fik os Mo’s Friends en hurtig breifing, da flere af os skulle prøve at løbe på bane for første gang, sådan at vi var bekendt med løbebanens regler, det er jo ikke skide rart at være gæsten der spolere det hele 😛

Løbet

Herefter samledes vi til start, alle Mo’s Friends gav high five med ønsket om et godt løb, herefter tog vi opstilling udfra forventet sluttid, jeg havde bevidst taget opstilling bagerst da jeg godt kunne se at jeg nok kom til at ligge som bagtrop. Første startskud missede og flere af de forreste skulle lige genfinde koncentrationen, da deres adrenalin var lige på bristepunktet. Efter at have ladt pistolen til andet forsøg lykkedes det at få sendt os afsted, og jeg havde bevidst lagt en strategi om at løbe de 4 km stabilt, og øge derfra hvis ben og lunger var til det. Jeg kom hurtigt til at ligge helt alene, da gruppen med løbere omkring 20 min kom afsted i et meget hurtigt tempo, og jeg skulle ikke ligge ud i et tempo omkring 3:30-3:50, da jeg vidste jeg så ville gå død. Desværre fik jeg ikke kontakt med dem igen.

Det er sku noget skuffende at man indtil man krydser målstregen tror man har løbet på 20:30, og så ser på uret da man standser det at der står 21:10, det er altså lidt af en mavepuster.

IMG_1493De første 3 km blev løbet meget stabilt i 4:09, 4:04 & 4:08 (splits fra uret), hvilket gav en god tro på at jeg kunne ende omkring 4:05 i snit, hvilket ville give en sluttid på 20:24 som jeg ville være rigtig godt tilfreds med. Målet var at løbe under 21 så tæt på 20 som muligt, og med de splits så det lovende ud. De efterfølgende splits lød på 4:09, 4:10 & 3:51 på afslutningen.
De tider skulle jo være mere end rigeligt til at komme under de 21 minutter, kan se på Garmin Connect at urets 5k tid er 20:37 som var den tid jeg havde visuelt på mit ur da jeg løb, og det som jeg kunne se at splits gav af sluttid, men desværre missede jeg målet om at komme ind omkring 20:30 på min manglende rutine på banen, for jeg stolede for meget på mit ur og da jeg på uret kom til at løbe 5.2 km istedet for 5 km, ja så fik jeg et andet splitsnit og jeg kom derfor i mål på 21:10.
Det er sku noget skuffende at man indtil man krydser målstregen tror man har løbet på 20:30, og så ser på uret da man standser det at der står 21:10, det er altså lidt af en mavepuster. Men glæder mig over at jeg fik lidt erfaring i baneløb, fik barberet 1 minut og 20 sekunder af min tidligere PR (denne nok officiel officiel i forhold), og har lært at næste gang jeg skal løbe på bane skal jeg have en bedre forståelse af de tider jeg fik undervejs, for undervejs fik vi 400m tider; 83 sekunder tror jeg at jeg fik på første runde, men jeg kunne ikke bruge informationen til noget da jeg “ikke forstår” tiden, så jeg skal være mere bekendt med hvad mine rundetider skal være, så jeg kan kontrollere det op imod tiderne fra mit ur.

Dagens løbetræning (med splits):
Opvarmning

5000m test
4:09
4:04
4:08
4:09
4:10
3:51

Afjog

Afsluttende ord

Men i det store hele var det en god oplevelse, som altid var det pisse hyggeligt med de andre Mo’s Friends, hvor alle pånær en satte ny PR i dag, de gutter er altså skræmmende dygtige løbere og så er de nogle fantastiske gutter! Min veninde Maliha kom også forbi og gav lidt moralsk støtte mens jeg løb.

Benene føles gode, og nu skal der arbejdes hårdt frem imod Copenhagen Halfmarathon i September.

marathonpepe_signatur

 

Billeder

13709679_1744270292527403_771591504_o13632593_1744270465860719_1406655866_o13709670_1744270445860721_235171360_o13728325_1744270459194053_1047466661_o13711466_1744270279194071_357749674_o13728402_1744270289194070_33937755_o13717871_1744270309194068_1400557466_o13730667_1744270312527401_1107865379_o13720621_1744270329194066_1850742821_o13720655_1744270285860737_457390516_o13718169_1744270315860734_1693232801_o13694302_1744270319194067_1001255777_o

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.

Translate »

Privacy Preference Center