6 gange nærdødsoplevelser på 13 km

Efter en hviledag mandag efter søndagens 10 km ved Nytårscuppen, var det tirsdag atter tid til at komme i løbeskoene, som i øjeblikket er de spritnye Adidas Supernova.

Både mandag og store dele af tirsdag var jeg ramt af ømhed efter søndagens tur, i bund og grund skal årsagen nok findes i en uges tid hvor jeg har gået og løbet unaturligt, og det har selvfølgelig påvirket kroppen i en vis grad. Derfor var jeg lidt i tvivl om hvor realistisk det ville være at komme igennem 13 km i går, men jeg var opsat på at forsøge at komme igennem turen eller i hvert fald så tæt på som muligt.

Så efter en dag hvor jeg gradvist havde fået mere og mere gang i kroppen, besluttede jeg mig for at hoppe i løbetøjet kl. 17 for at angribe dagens etape mens kæresten handlede ind til grøntsagstærte, det var en fair fordeling syntes jeg 🙂

Jeg løb afsted af en rundtur som kan kortes af flere steder, og forlænges, således at den kan variere fra 5-25 km således at jeg havde mulighed for at korte turen af hvis det skulle blive nødvendigt. Men tit syntes jeg at de første par kilometer fortæller meget om hvordan turen kommer til at gå, og igår startede jeg ud med stort overskud og skulle holde lidt igen for ikke at løbe for hurtigt. Det gav en god portion selvtillid og endnu større tro på at det ville være muligt at komme over de 10 km, som var en milepæl i nuværende situation, hvor jeg i søndags måtte lide mig igennem de 10 km på grund af min kamp tilbage fra skaden.

Jeg tog derfor beslutningen ved 3 km om at løbe rundturen som ville være 8-13 km, med 3 muligheder for at korte den af enten á 8, 10 eller 13 km, det minder lidt om én af de bøger jeg læste som barn hvor man læste et stykke tid, og så nåede man til et sted hvor man skulle vælge mellem nogle muligheder, og så skulle man bladre til et nyt sted for at læse videre, og dermed læse en historie udfra sine valg. Sådan var min tur i går!

Så skulle man umiddelbart tro at med de sidste par måneders udfordringer at fysikken skulle give flest problemer, men det var endnu en gang bilisternes hjernedøde kørsel, kombineret med Aarhus Kommune’s manglende interesse i borgernes ve og vel i de små byer i den østlige del af kommunen. Det er i bund og grund sjovt at i den eksklusive del af byen (Risskov, Egå) som ligger lige så langt fra centrum, der er sjovt nok ikke mangel på fortove, cykelstier eller lys….

På turen i går ved jeg ved at blive påkørt 6 gange på trods af reflekser, pandelampe, løb mod trafikken, ekstra lys på armene, ja med andre ord lignede jeg et løbende juletræ, og alligevel var jeg 10-20 centimeter fra at blive ramt i det ene tilfælde.

Jeg skrev for nyligt et opråb til rådmanden fra Aarhus Kommune, Camilla Fabricius, men fik et rigtigt politiker svar med at et menneskeliv som dør er et for meget, men alligevel gør man intet på trods af at de fleste steder er løsningen meget nem, at ligge mere asfalt… og de fleste steder er der plads til det.

Min henvendelse skyldtes mine egne erfaringer i området, en historie på Facebook hvor en løber blev dræbt, og en historie i TV2 Østjylland hvor en ung pige blev dræbt på én af de veje som vi har overalt i området hvor jeg bor.

http://www.tv2oj.dk/artikel/norddjurs-har-flest-trafikdraebte-indbygger
http://www.tv2oj.dk/artikel/bianca-doede-i-trafikken-forkert-laegge-sine-boern-i-graven
http://www.tv2oj.dk/artikel/borgmester-vi-har-faaet-bedre-styr-paa-trafikken 
http://www.tv2oj.dk/nyheder/14-11-2016/2220/skanderborg-en-trafiksikker?autoplay=1#player
http://www.tv2oj.dk/artikel/skanderborg-har-sat-ind-mod-ofre-i-trafikken#player

80% af byerne i området hvor jeg bor kan jeg ikke komme til som blød trafikant hvis jeg skal følge anbefalingen fra rådmanden, eller er glad for at leve, flere byer er helt isoleret hvor man ikke kan komme ud af sit hus som blød trafikant… Det er skræmmende, og det er en skræmmende arrogant holdning til menneskeliv…

Rådmandens svar til landeveje:

Det er en vejtype vi har mange steder i kommunen, og en vejtype vi derfor er bekendt med. Det er også en vejtype hvor man må færdes som løber/cyklist – under de vilkår som vejen nu engang giver. Derfor må vi også sige, at det ikke er en type vej, vi vil anbefale at man anvender som f.eks. løberute.

Det er den samme vejtype som er på 80% af området hvor jeg bor, det er den samme vejtype som kostede den unge kvinde livet (se link herover), og det er den samme vejtype som folk som bor i fx. Risstrup, Kvottrup, Geding, Mundelstrup eller Fårup er tvunget til at benytte hvis de ikke vil eller kan køre bil. Og det var den samme vejtype jeg var ved at blive påkørt 6 gange på, da jeg løb igennem netop disse byer…..

Nåå men det lykkedes mig at få 13 km på kontoen, og vigtigst af alt så overlevede jeg turen -med nød og næppe, og jeg havde ikke ondt eller løb besværet på noget tidspunkt på turen, og turen blev klaret med en gennemsnitspace på 5:31 og bød desuden på 112 højdemeter til mine blege ben. Bortset fra trafikken var det en dejlig tur med fint overskud på det meste af turen.

(Herover) En YouTube video fra min YouTube kanal fra en tidligere tur under solnedgang på netop det sted hvor jeg var tættest på at blive kørt ned i går, et smukt sted som summer af idyl på en solskinsdag. (Husk at abonnere på YouTube kanalen, og tjek de andre videoer ud, der kommer løbende flere til).

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.