Coach Pepe: Snedækket langtur og en uge med for få km

Som allerede nævnt er jeg begyndt at arbejde igen, en brat og hård opstart som jeg bestemt godt kan mærke på min krop, som jeg netop havde fået rimelig godt styr på i forhold til det skadesforløb jeg har haft. Min løbetræning var også i en positiv udvikling hvor formkurven igen var med pil op af efter en lang periode med nedadgående afvikling (udvikling).

Men 60.000-100.000 ekstra skridt, de fleste med vægt på tærer på kræfterne og ikke mindst på den netop overståede skadesperiode, så derfor kræver den første periode med fuldtids arbejde (igen) lidt ekstra overskud, og ikke mindst ekstra opmærksomhed i forhold til at mærke efter for at skaden ikke vender tilbage. Men når kroppen vænner sig til det så er det jo bare ekstra træning, styrketræning!

Som jeg har nævnt nogle gange for min ven Omar Hassan så er det vigtigere at glippe en 20 km træning end at løbe den og derefter glippe 400 km fordi man bliver skadet, den skal man have i baghovedet uden at det bliver en sovepude eller taberlejr.

Sidste uge startede godt ud med en tur på 10 km mandag, 6 km om tirsdagen og 8 km torsdag alle dage direkte i løbetøjet efter arbejde, og alle 3 ture blev gennemført med tunge ben men dog stadig med troen på at træningerne for ugen nok skulle blive gennemført, for jeg arbejder heldigvis kun 4 dages uge så min timer er fordelt på 4 dage i stedet for som mange andre 5 dages uge.

Lørdag var der skemalagt en 13 km interval tur som blev ødelagt af et knæ der brokkede sig over arbejde/løbetræning i løbet af ugen, og lørdag aften/søndag fik jeg et lille hold i lænden så min planlagte langtur søndag morgen med Henrik og Laura blev desværre afløst af en masse tid i sengen og efterfølgende på sofaen.

Øv! Surt ikke at kunne gennemføre den planlagte træning, men jeg har godt kunne mærke det fysisk både i benene under løb men bestemt også i den generelle træthed, men jeg kan mærke at kroppen er ved at vænne sig til det og finde ind i en rytme.

Coach Pepe indtager Aarhus C

Ved mandagens Mo’s Friends træning havde jeg påtaget mig ansvaret for at stå for træningen og dermed være manden med coach kasketten på, det er ikke uvant for mig da jeg i min tid ved Aarhus Crossfit har kørt tonsvis af crossfitere igennem WODs og arrangementer jeg har udviklet, den jeg er mest stolt af er en 24 timers challenge hvor jeg hver time havde arrangeret en ny og udfordrende fysisk challenge til deltagerne. Hårdt!

En af udfordringerne ved at skulle stå for træningen er at den skal være inspirerende, social og udfordrende for alle uden at nogle bliver efterladt, så derfor havde jeg lagt lidt ekstra tanker i at træningen opfyldte alle disse ting, og så ville jeg utrolig gerne bruge byen som man tit løber ud af eller søger mod mere øde steder som er mere oplagte at løbe i, men i byen er der nogle gemte perler og ikke mindst muligheden for lidt leg.

Så efter vores traditionelle og fantastiske lovecircle præsenterede jeg de andre Mo’s for min planlagte træning som var opvarmning efterfulgt af kongens efterfølger som bragte os op på taget af Godsbanen, løb på de gamle jernbane spor, kravle baglæns ned af taget, løb i sand, langs vand, crossløb på græsbakkerne ved Musikhuset og Aros og selvfølgelig lidt trappeløb.

Det var fedt at se den kreativitet folk havde og ikke mindst alle de fede steder vi løb under træningen, og det var fedt at se at folk turde løbe ned af en vej eller sti de ikke kendte og tage styring på den måde og lære sin by at kende på en ny måde. Og dejligt at kunne vise Mo’s Friends logo frem i bybilledet på den måde.

Undervejs blev det også til en hel del både korte, mellemlang og lange intervaller i pace fra 3:30 til 6:00 for mit eget vedkommende, og vi sluttede træningen ved Mo’s hule med knap 11 km på uret og den obligatoriske hygge efter træningen, og mens vi stod og hygge snakkede kom min løbebuddy Thomas fra RUNAAR, som jeg har løbet en af mine skøreste ture med en sen aften ved 23 tiden rundt i Aarhus forbi med lidt overskydende løbetøj – Super god stil og super brugbart!

Og efter at han havde hilst på alle og vi havde snakket lidt lokkede jeg ham til at holde mig ved selskab på de sidste 2-2,5 km af min træning, fed fyr og fed afslutning på en træning som havde været hård og hvor jeg havde krise ved 7-8 km men hvor jeg fik fornyet kræfter bagefter.

Hvid langtur

Havde jeg gjort det jeg mest havde lyst til efter dagens arbejdsdag havde jeg givet sofaen lov til at kravle op på ryggen af mig, for hold nu kæft hvor var jeg træt både i kroppen og træt træt, men sidste uges skuffelse og det forestående Berlin Halvmarathon gjorde at jeg kom i løbetøjet. Det der fungerer for mig er at komme i tøjet med det samme, for ellers er det for svært at komme afsted.

Min gode gamle bekendte Mette Bloch havde et motto der lød “Den længste distance er ikke de km du skal løbe, men afstanden fra sofaen til du står i løbetøjet”, måske ikke 100% ordret men meningen er korrekt, og jeg kan tilslutte mig det.

Wikipedia om Mette Bloch

Mette Malene Bloch (født 13. februar 1966) er en dansk tidligere eliteroer og blev den første kvindelige danske verdensmester i roning. Hun vandt guld ved verdensmesterskaberne i både 1990 og 1992, og det blev bronze i 1991 og 1993.

Mette Bloch stoppede sin karriere første gang i 1994 og fik datteren Line i 1996, men hun tog derefter en sæson mere i 1998, hvor hun vandt World Cup-regattaen i München, men sidenhen blev hun syg og måtte afbryde sæsonen. Efter dette valgte hun at stoppe sin aktive karriere.

I dag har hun en succesrig forretning som foredragsholder og forfatter.

På dagens træning var jeg træt i benene allerede fra første meter, som om jeg havde løbet et sindssygt hårdt langt pas om morgenen og nu skulle løbe en langtur om eftermiddagen, jeg har aldrig prøvet det så det er noget jeg forestiller mig.

23 km var dagens program… 23 km er fucking fucking langt når man lider fra første meter, ja det er faktisk 23000 af slagsen altså meter, det betyder 23000 gange lidelse på en rute med sådan cirka 0 lyskurve som kunne give kunstigt åndedræt til gelestængerne.

Vejene var dårligt ryddet for sne så det blev til en del pauser undervejs når jeg måtte stoppe op for ikke at løbe ind i en holdende bil som måtte holde tilbage for mig, og det var faktisk overraskende så meget hensyn de fleste tog netop i dag, noget som bilister normalt ikke er gode til.

Vejenes beskaffenhed gjorde det heller ikke nemmere når man ikke havde benene, og når man ramte nogle af de veje hvor det var helt galt føltes det som om man slet ikke kom frem overhovedet, frustrerende når man bare ville hjem i et varmt bad.

Hold kæft hvor jeg frøs, sådan helt igennem gennem kold for udover det sneede så blæste det en iskold luft som udover at gøre mig afsindig kold også gav lidt problemer med vejrtrækningen.

Ved 10 km ville jeg have solgt træningen for 14 km på løbekontoen, jeg var helt og aldeles færdig men jeg havde 1 stort mål forude og det var en langtur og en langtur i nuværende forfatning er ikke 14 km, det er +20 km så jeg måtte kæmpe det bedste jeg har lært for at få kæmpet den her i hus. Og da jeg ramte 18 km var der ikke mere at give af men jeg kæmpede og kæmpede og fik den klemt op på 20 km og takkede af for i dag, lidt irriteret over de manglende 3 km men overlykkelig for at ende på 20 km når jeg tænkte tilbage på de foregående små 2 timer og hvordan jeg havde haft det undervejs.

En gennemført træning er en fucking gennemført træning! Bum! Og dermed er der 33 km på kontoen og det er knap 10 km mere end hele sidste uge.

Dagens træning bød på 196 højdemeter og blev løbet med et gennemsnit på 5:39.

Det er gået op for mig hvor kort tid der er til Berlin Halvmarathon og det irriterer mig ærligt at der ikke er yderliger en måned til det skal løbes, for med lidt over 1,5 måned til løbsstart er der ikke meget tid til at komme i kampform, og ja det kræver en jubeloptimist at tro på en PR allerede d´er, men det kræver en tåbe ikke at give sit bedste! Så nu skal der bare bygges på!

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.