Efter Aarhus City Halvmarathon venter endnu mere hårdt arbejde!

I går var det første træning efter Aarhus City Halvmarathon, og i modsætning til efter Berlin Halvmarathon hvor jeg havde én uges tid, hvor jeg blev ramt af en slags tomrum fordi jeg havde nået målet dér og lige skulle bruge én uges tid, på at mentalt indstille mig på det næste mål nemlig Aarhus City Halvmarathon, var det denne gang anderledes.

Jeg er top motiveret for at komme ud og træne endnu hårdere for at nå mit sæsonmål, og for at se hvor meget jeg kan skære af min halvmarathon tid i år. Er begyndt at tro på at jeg i år skærer 20 minutter af min tid fra sidste år, og derned kommer under 1.41:00 det er ambitiøst men et mål er kun et mål hvis det er realistisk, men stadig ambitiøst og det er det her bestemt.

Men jeg har gjort så store fremskridt over de seneste 7 måneder, og i særdeleshed de seneste 3 måneder hvor min træning og resultater virkelig er begyndt at gøre store fremskridt, og det giver en enorm tro på resultaterne nok skal komme i de kommende løb.

Evaluering

Men udover at jeg forbereder mig så meget som overhovedet muligt op til de løb jeg deltager i, så bruger jeg også en del tid på at evaluere hvert eneste løb, så jeg hele tiden kan forbedre mig både løbemæssigt, men også de andre ting der spiller ind i forhold til at levere et godt resultat. Det kræver jo ingenting at løbe, man kan gøre det uden en trevl på kroppen og med bare tæer, men så alligevel er der så mange aspekter i et løb som fx. Aarhus City Halvmarathon.

Selvfølgelig kan man komme igennem uden at have trænet, det vil være tåbeligt men det er muligt, men faktorer som træning, mentalstyrke, væske, pace, energi, placering, vejret og meget andet spiller ind. Så selvom det bare er at gå ud og løbe i bare tæer og bar røv, så er der sku mange ting der skal gå op i en højere enhed for at man får det maksimale ud af ét løb.

Blandt de ting som jeg har evalueret mig frem til er:
– Skal have endnu flere ture længere ture (Går alt for tit død på de sidste 5 km).
– Skal forberede de lange ture som var det et løb (Samme morgen rutine, væskeindtag, gel osv).
– Skal arbejde med den mentale del af løb (Har en god bog jeg vil prøve at læse, og se om man kan hente et par procenter her).
– Skal blive bedre til at drikke væske (kopper) i løb.
– Skal blive bedre teknisk (Så jeg kan bruge mindre energi).
– Skal fortsat smide 5-10 kg.

Det kunne lyde som om jeg er mega utilfreds med mit resultat i søndags, og det var jeg ærligt også det første døgns tid. Og det er fordi jeg stiller så enorme krav til mig selv (og alle omkring mig), så når jeg føler at jeg burde have opnået mere så bliver jeg sur og skuffet over mig selv. Men mit sæsonmål er 1.45:00, og faktisk var mit mål “kun” 1.50:00 ved Aarhus City Halvmarathon, men på grund af min gode form havde jeg hævet mine forventninger til hvad jeg var i stand til, og med chance for at lyde som en tudeprinsesse så tror jeg at jeg havde nappet 1.45:00, hvis ikke blæsten havde været så voldsom som den var.

Så jeg er fuld af fortrøstning i forhold til både Copenhagen Half Marathon i September, og Amsterdam Half Marathon i Oktober som begge løbes på meget hurtigere ruter end i Aarhus, ja faktisk er Aarhus en rigtig langsom rute og hvis jeg skal være helt ærlig syntes jeg at ruten er dårlig. Der er mange fede ting man kommer forbi, men der er alt for mange farlige steder på ruten som fx. når man skal krydse midterrabatten på Silkeborgvej, og de mange stop’n’go sving på ruten sammen med de mange højdemeter. Men stemningen i Aarhus er fantastisk, og på den måde er det et kanon fedt løb!

Gårsdagens træning

Ved gårsdagens træning havde jeg været oppe tidligt, og havde fået både kaffe og morgenmad tidligt, og kunne se at vejret var lidt lunefuldt. En hurtig tur forbi DMI afslørede at der kunne komme alt fra sol til skybrud, så jeg fik fundet løbetøjet frem og fik gjort mig klar til turen, en tur som bare var en rolig tur på 12 km hvilket passede perfekt til i dag, for benene og kroppen var sku lidt øm efter i søndags. Jeg har døjet med noget i ryggen som har drillet, ikke værre end at jeg har kunne løbe på det, men i alle andre aspekter af mit liv har det drillet lidt.

Men med asfalten der forsvandt under mig som jeg begyndte at løbe kom lykkefølelsen op i mig, hold kæft hvor var det dejligt at være ude og tæve asfalten med mine skosåler. Jeg tror det er min iver efter at træne hårdt op mod Copenhagen Half Marathon der skabte den følelse, for benene var ømme og kroppen træt så jeg burde have haft lyst til at stoppe og tage hjem, men nej der skulle bare kilometer i banken.

Løb af Ringgaden mod Ceres Park som så mange gange før, min tanke var at løbe via Stadion Allé forbi Ceres Park, runde ved Mindeparken og så have kurs hjem af. Men da jeg kom til Ceres Park fik jeg helt lyst til at løbe er par runder, og planen var egentligt bare at løbe 1,5 km på banen og så løbe videre, men det passede mig egentligt hamrende godt bare at kunne lukke alt andet ude, og bare løbe rundt og rundt og rundt. Og inden jeg så mig om ramte jeg de 12 km, og jeg havde dermed løbet lidt over 5 km på løbebanen, som i dag var fyldt med biler og mennesker overalt som var i gang med at genetablere Ceres Park, efter at der for nyligt var ACDC koncert dér, og jeg er noget spændt på om AGF får græs på banen inden Superligaen går i gang igen, for græs var der ikke meget tilbage af. Kort før jeg var færdig kom der et par andre løbere på banen, 2 mandlige hækkeløbere formentligt fra AGF Atletik eller Aarhus 1900, det blev til et kort hej og så kiggede jeg nysgerrigt på deres opvarmning og træning, det er altid spændende at se hvordan andre (dygtigere) løbere træner.

Gårsdagens træning (med splits):
12 km RT (5:50-5:30)
5:49
5:39
5:32
5:36
5:35
5:32
5:41
5:38
5:37
5:34
5:27
5:28
Samlet blev det til et pace gennemsnit på 5:37, og 29 højdemeter.

Hjemme efter træningen fortsatte jeg med udstrækning, og triggerpoint massage med min Ball Of Pain og Foamroller. Jeg ville ikke kunne leve uden de 2 redskaber, de har virkelig været guld værd for mig især søndag eftermiddag levede Ball Of Pain op til sit navn.

Faktisk hedder det ikke en Ball Of Pain, eller rettere det hed det mærke jeg i sin tid købte hos Aarhus Crossfit, da jeg var daglig leder og underviser dér. Men for mig vil det altid være en Ball Of Pain, og det navn kan den sagtens leve op til uanset mærke og navn, tryk på navnet for at se hvordan sådan en fætter ser ud.

Dagens træning

Jeg foretrækker egentligt at klare løbeturene om formiddagen, men i dag var jeg tvunget til at vente med løbeturen, da jeg var kommet til at bestille et par Adidas Supernova 8 Boost, som ville blive leveret i løbet af dagen. Men for at være ærlig gjorde det ikke noget i dag, for hele morgenen stod det ned i stride strømme og et hurtigt kig på DMI viste at der ville komme opklaring i løbet af dagen. Og det gjorde valget om at løbe med ved RUNAAR Wednesday Wheeze meget lettere, og så hjalp det også godt på vej at mange af mine løbebuddies deltog i dag.

Valgte at løbe derned med ambitionen om at jeg ville løbe 7,5 km dernede, og dermed ende på 12-12,5 km som passede fint til de planlagte 12 km. Men jeg kan aldrig huske hvilke distancer der er de forskellelige dage, så i dag stod valget mellem 6,5 eller 9 km, og da mange af mine løbebuddies valgte 9 km så var valget ikke så svært.

De 5 km derned gik ganske fint på trods af at jeg valgte at løbe i mine nye løbesko, og som altid når jeg løber i Adidas Boost så trives mine fødder godt i dem, og jeg har ikke rigtig brug for at løbe dem til. Benene var også ganske fine igen, selvom jeg godt kan mærke at der mangler overskud i dem, så jeg ankom til træningen i god tid som jeg plejer, gid jeg var bedre til at time det. Men det gav mig god tid til at mingle inden træningen, og ovenpå et lokalt halvmarathon er der massere røverhistorier der skal deles.

13509036_1059649974125084_8801416811864754544_n

Vi løb igen igennem de små skovstier i Marselisborg skoven, og vores gruppe var super velfungerende med god snak på kryds og tværs, også her fik vi delt en masse røverhistorier mens vi løb. Godt halvvejs igennem de 9 km kom Henrik som jeg løb sammen med i problemer, og han sagde jeg bare skulle løbe videre, men jeg ved om nogen hvordan det ikke er at have benene, og jeg ville ikke efterlade ham alene i en skov med 4-5 km tilbage. Så jeg valgte at vente på ham og sørge for at han kom med tilbage, og at det betød at vi holdt et par pauser undervejs, who cares! Super godt kæmpet Henrik!

Samlet blev det til 13,5 km og 112 højdemeter på dagens træning.

13413785_1059650887458326_1967231746324708307_n

Endnu en opdatering omkring “projekt vægttab”

Som beskrevet for nyligt havde jeg lige nogle dage hvor jeg faldt af på den i forhold til min kostplan, men siden da har jeg igen været disciplineret, og fulgt den stort set til punkt og prikke. Jeg har ikke fortalt så meget om min startvægt, men kun omkring hvor mange kilo jeg gerne ville af med, og nu er det vist efterhånden tid til at fremlægge lidt mere fakta.

Da jeg besøgte SundFokus til første samtale blev jeg vejet til 93,7 kg, og med en fedtprocent på hele 22,4%. Da jeg var til anden samtale var vægten faldet til 88,7 kg, og en fedtprocent der var faldet til 15,4%. Der var lige knap én måned imellem samtale nummer 1 og nummer 2, så det må siges at være en rigtig fin udvikling som jeg har kunne mærke på mit løb.

Hver morgen stiger jeg op på vægten som jeg købte efter mit besøg hos SundFokus, således at jeg selv på daglig basis kan følge med i udviklingen. Valget faldt på den vægt som fik bedst anmeldelser i forhold til præcision, men som samtidig var til at betale. Da jeg trådte op på vægten her til morgen stoppede den på den hidtil laveste vægt jeg endnu har registreret; 82,1 kg, det er jeg super godt tilfreds med, og jeg er topmotiveret for at fortsætte mit vægttab frem mod målet som er omkring 75 kg, og jeg er sikker på at den lavere vægt kommer til at kunne ses på mine løbe resultater.

Har du kontakterne i orden?

Da jeg fortsat ikke har fået papir på fremtiden, så hører jeg fortsat gerne fra dig hvis du har kendskab til drømmejobbet for mig, drømmejobbet er et job som på den ene eller anden måde involvere løb (eller sport), og hvis jeg kan have vores kommende labrador med på arbejde er det et ekstra plus 😛

Du skal være velkommen til at ansøge mig på LinkedIn, og mht CV så kan jeg alt, og skulle der være én ting jeg ikke kan, så lærer jeg det 😛

P.S. Andre job områder end løb og sport kan sagtens have min interesse, så hold dig endelig ikke tilbage hvis du har jobbet for mig på hånden. Heriblandt kan nævnes kontorjob (evt kontorelev).

Nyt tiltag: Anmeldelser og tests

Som noget nyt vil jeg i fremtiden teste og anmelde løberelaterede produkter og services, så derfor er der i dag kommet en ny sektion som hedder Anmeldelser her på siden. Alle anmeldelser og tests vil naturligvis dukke op dér hvor du plejer at blive informeret om nye indlæg.

Har du et produkt du godt kunne tænke dig at jeg testede og anmeldte? Så skriv en kommentar i Anmeldelser & Tests.

Blandt de produkter der vil komme anmeldelser af i fremtiden er; Aarhus City Halvmarathon, Adidas Ultra Boost, Adidas Boston Boost 5, Adidas Supernova 8 Boost, Nike LunarTempo 2, New Balance 775, TrainingPeaks, Garmin Forerunner 920XT og mange flere….

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.

Translate »

Privacy Preference Center