En kort en lang….

Skal du også have fyldt dit energilager op?

Eksklusivt tilbud fra nu3 til læsere af bloggen, du kan få 15% rabat på nu3’s fantastiske produkter. Min personlige favorit er deres chokolade protein bar, ligesom de har et stort udvalg af energi produkter, hvor jeg personligt er ret vild med energi gums som jeg benytter på lang ture, og ved konkurrencer på længere distancer.Skærmbillede 2016-07-17 kl. 00.11.35

Rabatkode: GEXYL8 og den gælder kun i 2 uger, og er eksklusivt for læsere af bloggen.

Personligt har jeg netop modtaget mine varer fra nu3, hvor jeg har bestilt en håndfuld chokolade protein barer, og en kasse energi vingummier til mine lang ture, en energi strategi jeg startede på op til Aarhus City Halvmarathon, og som jeg vil benytte og finpudse på mine fremtidige lang ture, så jeg er bedst muligt forberedt til Copenhagen Half i September.

Hvad er din energi strategi? 

En kort…

Var ramt af noget sygdom lørdag, havde simpelthen så ondt i maven og havde lettere feber. Det var lidt træls for jeg havde ellers planlagt, at få klaret ugens 30 km lang tur lørdag i stedet for at skubbe den foran mig til søndag, men med en mave og en krop som ikke ville som jeg ville måtte jeg i stedet løbe den korte tur lørdag, og den lange tur søndag.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Eksklusivt tilbud fra nu3 til læsere af bloggen, du kan få 15% rabat på nu3’s fantastiske produkter. Min personlige favorit er deres chokolade protein bar, ligesom de har et stort udvalg af energi produkter, hvor jeg personligt er ret vild med energi gums som jeg benytter på lang ture, og ved konkurrencer på længere distancer.[/otw_shortcode_quote]

På trods af sygdommen i kroppen havde jeg rigtig gode ben, da jeg endelig kom afsted på turen, og med kun 6 km på programmet var jeg mindre nervøs for turen end jeg havde været med sygdom i kroppen og 30 km. Men på trods af gode ben og en kort tur kom jeg alligevel til at kæmpe, ikke med at få benene til at samarbejde men derimod med at finde et toilet, for undervejs på turen gik maven amok igen, og jeg kom derfor på jagt efter et wc i nærheden af Skovbakken Stadion.

Efter at have forsøgt mig 3-4 steder lykkedes det endelig at finde et toilet, det blev Skovbakken Tennis’ klubhus der blev min redning, og efter et hurtigt toiletbesøg løb jeg de sidste par kilometer færdigt. Sluttede træningen af på Skovbakken Stadion hvor en anden løber lavede styrketræning ved banen, mens jeg løb de sidste omgange. Benene var som bekendt gode så på sidste omgang nappede jeg lidt meter i højere tempo.

Lørdagens løbetræning (med splits):
6 km RT (5:50-5:30)
5:39
5:33
5:33
5:52
5:27
4:50
4:28

En lang…

Hvornår bliver man nogensinde klar til at løbe 30 km? Jeg har svært ved at forestille mig nogensinde at blive helt klar til sådan en tur, for en 3 timers tur med 30 km asfalt under løbeskoene i sit eget selskab er en hård hård oplevelse. Altså ikke fordi jeg ikke kan holde mig selv ud 😛

Jeg var glad for at jeg i sidste weekend løb en træningstur på 25 km, for hvis ikke jeg havde haft den tur frisk i erindring er jeg ikke sikker på at jeg var kommet igennem. For jeg skal ærligt indrømme at jeg havde været nervøs inden denne tur, da det længste jeg har løbet på en træningstur inden var 26 km, så kan man sige at 4 km ikke er ret meget men når det er de sidste 4 km af 30 km, så skal jeg love for at 4 km er noget, det er faktisk voldsomt langt!

Ville have været med på RUNAAR’s søndags langtur, men der var afgang kl. 8:30 og jeg skal ærligt indrømme at jeg kom til at slukke for vækkeuret, det virkede som det rigtige valg da det ringede, men set i bakspejlet havde det nok været smartere at være stået op og løbet sammen med de andre RUNAAR’s, for selskab og en fælles ansvarsfølelse på en så lang tur havde været guld værd.

Men i stedet endte jeg med at gå og overveje 3 scenarier for dagen:
1) Springe træningen over.
2) Løbe den til formiddag.
3) Løbe den efter Brøndby kampen.
Længe hældte jeg mod nummer 1, men så var der alligevel nogle ting som fik mig til at hælde mod nummer 3.

Den første ting som fik mig på andre tanker var et opslag af Ulrik K. Roos med hans søndags lang tur på hele 42,2 km, det fik mig til at tænke at hvis han kan løbe et marathon som søndags langtur, så kan jeg satme også kæmpe mig igennem 30 km.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Den anden var min coachs opdatering som startede sådan; “Jeg har aldrig mødt en løber der var mere seriøs end svenske Mikael Ekwall”. Personligt har jeg intet kendskab til Mikael Ekwall men hvis jeg ikke når de mål jeg har opsat for mig selv, så er det eneste prædikat folk skal sætte på mig, at jeg var seriøs og arbejdede benhårdt for at nå mine mål.[/otw_shortcode_quote]

Den anden var min coachs opdatering som startede sådan; “Jeg har aldrig mødt en løber der var mere seriøs end svenske Mikael Ekwall”. Personligt har jeg intet kendskab til Mikael Ekwall men hvis jeg ikke når de mål jeg har opsat for mig selv, så er det eneste prædikat folk skal sætte på mig, at jeg var seriøs og arbejdede benhårdt for at nå mine mål.

De to ting fik mig til at holde fast i scenarie 3, at jeg ville løbe turen når Brøndby kampen var færdig, og da Brøndby spillede drømme fodbold de første 49 minutter, og sejren derfor ikke var i fare hoppede jeg i løbetøjet så jeg kunne være færdig med turen inden kl. 23, for det er alt andet end lige sjovere at skulle løbe i dagslys end i mørke, og især på en lang tur.

Da jeg løb hjemmefra så jeg røven af ungerne der var ude og spille Pokemon Go, så jeg løb efter dem for lige at give dem et kys inden jeg løb afsted. Personligt forstår jeg ikke hvorfor folk hater så meget på Pokemon Go, det er da det første spil i lang tid som får de unge op af sofaen og ud i virkeligheden. Min teenage søn har gået mere end 5 km de sidste 2 dage, og faktisk har noget af det været i løb, det har han vist ikke bevæget sig i hele sin ferie frem til i dag.

Efter at have givet dem et kys løb jeg mod Viby Torv for dér at løbe langs Brabrand Søen, men inden jeg havde rundet 500 m var jeg gennemblødt af en ordentlig byge, jeg kunne have den mistænkt for kun at vente på at jeg kom udenfor så den kunne gøre mig pisse våd! Men det rørte mig ikke mere end at jeg var lidt bekymret for om jeg skulle begynde at fryse, men heldigvis stoppede regnen efter 10 minutter, og jeg nåede aldrig at blive rigtig kold af regnen.

Da jeg kom til Gellerup begyndte maven at rumle lidt igen, havde det noget bedre end lørdag men der var stadig lidt tilbage i kroppen, så jeg endte med at jagte et wc fra 5-10 km hvilket var træls, men på den anden side fik jeg trænet at løbe med ondt i maven, det er jeg sikker på jeg nok skal få brug for til et marathon en dag.

Efter at have løbet rundt på kirkegårde og roklubber fandt jeg endelig et wc, og fik klaret det der skulle klares. Herefter løb jeg videre langs Årslev Engsø i første omgang med tanken om at løbe rundt om søen, men så kom jeg i tanke om hvor mange træer der er på den anden side af søen, og at mit Garmin Forerunner 920XT er helt brændt af når der er træer i nærheden. Desværre er Garmin’s support vanvittig dårlig, så jeg kan desværre ikke få det fikset uden jeg skal undvære mit ur i flere uger, hvilket jeg ikke kan 🙁 Derfor endte jeg med at dreje fra og løbe via Gl. Harlev og Skibby tilbage til Silkeborgvej, og sætte kurs ind mod Aarhus centrum, det passede også bedre for kæresten i forhold til at samle mig op igen.
Efter mit wc besøg var maven ikke blevet meget bedre, så jeg endte med at løbe 25 km med ondt i maven, men det i sig selv er lidt af en præstation. Benene var ristede de sidste små 10 km, så på mange måder var det helt rigtigt med en sådan tur, for jeg kom virkelig ud af min comfortzone, og sidste gang jeg var så smadret som jeg har været siden turen, var den 19/10-2015 efter at have løbet Amsterdam Marathon.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Fik øvet lidt energistrategi på turen, hvor jeg havde 2 poser energigums med fra nu3.dk som jeg spiste 1 pose af pr. 15 km, fordelt således at jeg mere eller mindre hele tiden havde 1-2 gums liggende i kinden mens jeg løb. De smagte godt og lå godt i kinden samtidig med de havde en god størrelse.[/otw_shortcode_quote]

Fik øvet lidt energistrategi på turen, hvor jeg havde 2 poser energigums med fra nu3.dk som jeg spiste 1 pose af pr. 15 km, fordelt således at jeg mere eller mindre hele tiden havde 1-2 gums liggende i kinden mens jeg løb. De smagte godt og lå godt i kinden samtidig med de havde en god størrelse.

Ville egentligt have lavet dette indlæg igår da jeg kom hjem fra turen (22:30), men jeg var simpelthen så smadret at jeg intet kunne, så jeg endte med at gå død på sofaen, men desværre var jeg så træt i min krop at jeg ikke kunne sove, og ikke kunne holde mig vågen, en sær følelse.

Har som sagt ikke oplevet denne følelse siden Amsterdam Marathon, og min krop var i højeste alarmberedskab efter lang turen, jeg havde nærmest feber og frøs. En hård omgang. Og hele morgenen i dag har jeg haft en knaldende hovedpine, så den står på opfyldning af væske og energidepoter i dag.

Søndagens løbetræning:
30 km RT (5:50-5:30)
Træningen blev løbet med et snit på 5:50, og 122 højdemeter.

Otto og Hundmed

Om 2 døgn er Otto vores labrador retriever hvalp flyttet ind, så vi har de seneste dage gennemgået boligen og lavet hvalpesikring af vores hjem, vi glæder os enormt meget til at han flytter hjem. Vi er så lykkelige over at det er netop ham vi får, og at vi får hvalp fra HomemadeLabrador det er det helt rigtige valg for os.

Hvis du har hund så gør mig en tjeneste at like min nye hundeside hundmed på facebook, en hjemmeside hvor jeg sætter fokus på at når man har hund, så skal man også være sammen med den i stedet for at efterlade den alene derhjemme. Like den på facebook, besøg hjemmesiden og del meget gerne.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.