Hvorfor vælge den lette vej?

For et par år siden vandrede jeg Camino Frances som er en 800 km vandrerute i nord Spanien, og et par gange i løbet af vandringen blev vi mødt af valgmuligheden om at gå til højre eller venstre, om vi ville tage den lette eller hårde ved videre.

Den valgmulighed havde vi allerede første dag på vores vandring, hvor den stod på enten 28 km vandring op af et vanvittigt stejlt bjerg i Sankt Jean Pied De Port eller om vi ville tage den lette vej, men det er tit sådan at den hårde eller svære vej altid byder på en smukkere natur eller en federe oplevelse, det har livet i hvert fald lært mig indtil videre.

Da jeg kiggede ud af vinduet imorges og kunne se der var god fart i vinden og det pissede ned, der var jeg et øjeblik tilbage ved bunden af bjerget og stod overfor muligheden om at gå til højre eller venstre, med valget om jeg skulle tage den svære eller lette vej, om jeg skulle springe over eller gøre det.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Men jeg er i god form i øjeblikket, jeg føler mig sindssygt godt løbende så valget løbe eller ikke løbe gav sig selv, for intet kunne holde mig væk fra at slide noget asfalt, tilbage var så kun valget om jeg skulle tage den lette vej eller den hårde vej, og den lette vej ville være en rute hvor jeg ville kunne løbe det meste i medvind og i delvis læ af huse, den hårde vej var modvind på hele turen.[/otw_shortcode_quote]

Men hvis man kun kan løbe når det er solskin, 18 grader og ingen vind, ja så har man minimeret sine chancer for succes, jeg er mere realistisk og kompromisløs så i min træning prøver jeg at udfordre mig selv på alle elementer jeg kan møde i et løb, det kan være bakker, stærk modvind på hele turen som i dag, sidevind, regn eller snevejr, man er nødt til at træne alt der kan påvirke éns løb.

Mudderrosen kyssede bomulden

Min planlægning til dagens løbetræning blev ikke så optimal som jeg havde ønsket, for jeg var kommet tidligt op og havde fået tændt live streamingen til HCA Marathon, som samtidig var DM Marathon så forventningsfuld lagde jeg mig til rette i sofaen efter at have spist morgenmad.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Men kvaliteten af produktionen og de mange udfald gjorde at jeg ikke kunne holde ud at se det, så i stedet hoppede jeg i løbetøjet og begyndte at løbe afsted… på den svære vej selvfølgelig! Benene var som sagt gode og jeg åd den ene km efter den i anden i et tempo som lå i den hurtige ende af zonerne, på trods af at ruten mod Aarhus er godt kuperet, men når man bor og løber i området bliver man lidt immun overfor som vi kalder det små bakker :)[/otw_shortcode_quote]

Men kvaliteten af produktionen og de mange udfald gjorde at jeg ikke kunne holde ud at se det, så i stedet hoppede jeg i løbetøjet og begyndte at løbe afsted… på den svære vej selvfølgelig! Benene var som sagt gode og jeg åd den ene km efter den i anden i et tempo som lå i den hurtige ende af zonerne, på trods af at ruten mod Aarhus er godt kuperet, men når man bor og løber i området bliver man lidt immun overfor som vi kalder det små bakker 🙂

Det får mig til at tænke tilbage på CPH Half hvor min veninde og pacer Cathrine ved 10 km sagde “nu kommer der en bakke”, og jeg løb bare og tænkte “hvornår?”, fordi at det i Aarhus er at løbe ned af bakke 😛

Da jeg nærmede mig 6 km fik jeg dog et forventet problem… Mudderrosen begyndte at komme ud og kysse bomulden af flere omgange, og det blev hyppigere og hyppigere men heldigvis vidste jeg at der lå en Circle K på toppen af bakken, og jeg gik pænt ind og spurgte om jeg måtte låne toilettet, inden jeg løb derud og halvvejs mens jeg var ved at sætte mig begyndte “fødslen”. Til dato det tætteste jeg har været på rent faktisk at skide i bukserne.

skaermbillede-2016-10-02-kl-14-27-48

Efter en kort pause fortsatte jeg mod Aarhus centrum, og igen benene var gode og jeg kunne have løbet hele dagen følte jeg, så da jeg nærmede mig centrum og de planlagte 12 km havde jeg stadig en kilometeres penge til det næste sted, hvor jeg kunne tage bussen hjem til Sabro, og sådan en søndag som i dag vil man nødigt glippe bussen for de går kun ca. 1 gang i timen. Jeg tjekkede busplanen som sagde der var 20 minutter til den kørte, så jeg valgte at løbe den sidste kilometer ned til Aarhus Rutebilstation og tage bussen derfra, og derfor endte jeg med at løbe 14,23 km i stedet for de planlagte 12 km.

Ved Aarhus Rutebilstation kunne jeg lidt vemodigt gøre status over turen, ja selve turen var der intet vemodigt ved men konstateringen om at vinteren lurer om hjørnet er vemodigt, det var efterårets første tur med løbejakken på… Øv! Savner allerede sommeren!

Dagens løbetræning (med splits):

2,23 km EKSTRA
5:21
5:16

Turen bød på 14,23 km med 86 højdemeter, og en snit pace på 5:22.

Samlet har ugen budt på 76,1 km mod de planlagte 71 km, og 493 højdemeter.

Og nååååå ja jeg er i øvrigt fucking vild med mit nye Garmin Forerunner 630!

marathonpepe_signatur

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.