I <3 Intervaller!

Intervaller er elsket af få, hadet af mange og frygtet af de fleste. Intervaller er løbetræningens action film mens søndags langturen er den langtrukne kærlighedsfilm, løbeskoene er strammet lidt ekstra og der er lidt mere nerve på træningen, og undervejs bliver man presset ud i ringhjørnet som en bokser lige før han bliver send til tælling.

Men af præcis alle de grunde elsker jeg dem! For i modsætning til gårsdagens tur med Anne og Esben som var vanvittig hyggelig så når man ikke at tænke så meget over om benene gør ondt, eller hvad man skal have til aftensmad imorgen for der sker hele tiden noget nyt, og man løber bare og kigger på løbeuret hver gang det bipper og der sker noget nyt… Jeg elsker det!

Plotaroute havde jeg til dagens intervaller fundet en rute i et nyt og uudforsket område hvor jeg bor, desværre bor jeg i Aarhus Hills hvor hver eneste kilometer forkæler en med højdemeter til de tynde ben, gratis styrketræning kan man med rette sige. Det betyder samtidig at det er svært at finde en optimal rute at løbe intervaller på, så man må bare få det bedste ud af det.

Herunder dagens rute fra Plotaroute med rute stats:

Plotaroute.com

Med intervallerne startende fra 4 km til lige knap 9 km var det langt fra en optimal rute som man kan se på ruteprofilen, men det bliver man jo kun en stærkere løber af på flad vej 😛

Dagens løbetræning var første gang i ca. 4-5 måneder med 3 dage i træk med “rigtige” træninger, og jeg skal ærligt indrømme at jeg var lidt spændt på hvordan benene ville have det når jeg begyndte at slide noget asfalt. Men til min store (glædelige) overraskelse så var benene overraskende friske og jeg måtte holde lidt igen på de første 4 km for ikke at løbe alt for stærkt.

Ved 4 km startede intervallerne som bestod af 10 x 100 m i IT tempo med 100 m imellem, og det var første gang siden efteråret at jeg følte at fart føltes “naturligt” og ikke en lidelse hver meter. Faktisk var mine eneste problemer farten kombineret med bakkerne som krævede et par ryst ben pauser undervejs.

Efter de 10 x 100 m i IT tempo løb jeg 3 minutter i roligt tempo inden anden omgang intervaller startede denne gang med 10 x 100 m i ST tempo. Ligesom med de første 10 krævede anden omgang et par ryst ben pauser men ellers kom de godt og sikkert i hus.

Det smukke ved intervaller er at jeg efter de 2 omgange intervaller pludselig havde 9 af de 13 km i hus, og så sent som i går med Esben og Anne havde jeg haft en noget hårdere dag på kontoret med 10 km i roligt tempo, derfor elsker jeg intervaller fordi man ikke når at tænke over en skid.

Undervejs fik jeg taget et par billeder af denne smukke vinter eftermiddag hvor solen kiggede frem og man kunne nærmest mærke D-vitaminen strømme ind i kroppen, og på de sidste 4 km gik det op for mig at jeg på denne tur beviste overfor mig selv at formen i virkeligheden nok er bedre end jeg troede, og at det faktisk er realistisk at levere et godt resultat ved Berlin Halvmarathon hvis den gode udvikling i træningen fortsætter.

En ting er sikkert og det er at jeg har 110% tiltro til at den træning min coach strikker sammen til mig virker, og at hvis jeg følger den og arbejder hårdt så skal der nok komme gode resultater ud af denne sæson.

Men jeg er også meget opmærksom på at denne sæson bliver sværere for sidste år kom jeg nemt til nye PR, mens jeg i denne sæson kommer til at knokle meget mere for at få dem fordi tiderne jeg skal jagte er meget bedre.

Men det betyder bestemt ikke at jeg ikke kæmper for det – tværtimod! For jeg vil og jeg kan!

Dagens løbetræning (med splits):
4 km RT (5:45-5:25)
5:26
5:20
5:21
5:21

10 x 100 m IT (4:30-4:15)
4:16
4:10
4:30
4:12
4:14
5:22
5:24
4:18
4:23
4:22

3 min RT (5:45-5:25)
5:22

10 x 100 m ST (4:15-4:00)
4:14
4:16
4:18
4:21
4:05
4:17
4:12
4:26
4:24
4:10

4 km RT (5:45-5:25)
5:26
5:31
5:25
5:29
5:17

Samlet blev det til 13 km med en gennemsnitspace på 5:13 og 108 højdemeter.

Er du interesseret i hvordan man bruger Plotaroute eller laver en træning til sit garmin løbeur, så tjek sektionen guides.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.

Translate »

Privacy Preference Center