Lang (tor)tur

Lad os starte med noget fedt i dag nemlig at jeg igår tirsdag kl. 17 havde weekend, og det er næsten ligeså sikkert som amen i kirken at weekend er lig med langtur, og med en tidlig weekend måtte det jo også blive til en tidlig langtur.

Min træning er gået ind i en ny fase hvor fokus er på at blive så klar som muligt til Berlin Halvmarathon, og derfor var ugens langtur på 26 km utrolig vigtig for mig da den indgår med 4 vigtige elementer i forhold til min oplevelse og ikke mindst præstation i Berlin:
1) Kilometer til løbekontoen.
2) Udholdenhedstræning.
3) Tempotræning på langdistance.
4) Selvtillid i forhold til distancen.

Og når jeg kigger tilbage på de sidste 4 måneders træning er det vel kun lykkedes cirka 4 gange inklusiv i dag at få+20 km i benene, og vi skal ikke mere end 1,5-2 måneder tilbage hvor en 6 km tur var en langtur.

Nå men lad os komme til dagens træning som egentligt kunne overståes med en omskrivning af Allan Dario’s legendariske citat (kan desværre ikke lige finde opslaget, smid et link til Instagram hvis du kan finde det så indsætter jeg det); Efter 4 kilometer blev jeg usandsynligt træt!

De første 4 km ud til Borum gik rigtigt fint og benene føltes overraskende gode under løb, det overraskede mig lidt da jeg følte mig utrolig træt i benene mens jeg luntede rundt derhjemme og gjorde mig klar til turen, men jeg nød bare at det gik godt og det var med til at forstærke selvtilliden om at det nok skulle gå godt i dag, omend at jeg godt vidste at jeg ikke ville få 26 km i benene uden det blev hårdt, især når der var 10 km med tempo.

Da jeg kom igennem Borum ramte jeg 5 km og de rolige kilometer blev erstattet af 5 km i ALM T, og til at starte med føltes det godt at komme op i tempo men efter 2,5 km da jeg skulle svinge fra mod Yderup havde jeg ikke mere at give af, og derfra blev de resterende 18,5 km delt op i bider nogle kortere end andre.

Jeg blev virkelig testet på hvor meget jeg vil det i dag, for det er satme noget af en lidelse at skulle kæmpe sig igennem 18,5 km hvor man bare er færdig, frustrerende! Det blev på ingen måder lettere af at der var en hel del bakker og flere af dem lange på de første 15 km, og på en dag som i dag sugede de bare den sidste smule af energi ud af mig.

Jeg ramte Gellerupparken med 15 km på uret i sig selv imponerende og ved 7,5 km havde jeg gerne solgt træningen for 15 km, men en langtur starter ved 20 km så jeg ville ikke acceptere at slutte med mindre end det på uret. Og ved 15 km startede træningens hårdeste fase med 5 km i marathon tempo, og det skal ikke være nogen hemmelighed at når man ikke har benene så bliver det en hård omgang.

På mirakuløs måde fik jeg kæmpet mig igennem dem også og kunne så sætte flueben ved langturs status, men 21 er bedre end 20, og 22 er bedre end 21 osv så jeg fortsatte med de 6 rolige kilometer igennem Aarhus centrum og da jeg passerede Århus Rutebilstation med 21,5 km på uret havde jeg mest lyst til at sige fuck det og bare tage bussen hjem, men jeg fortsatte over og forbi Skanseparken som er RUNAAR‘s startsted et sted det er ved at være lidt for længe siden jeg har deltaget.

På den måde tvang jeg mig selv lidt væk fra bussen og dermed flere kilometer på kontoen stadig med det fokus bare at få den næste kilometer på kontoen og komme så tæt på de planlagte 26 km. Ved 24 kilometer var jeg ved at blive påkørt af en bil som ikke orienterede sig og jeg råbte ham an for at han ikke ramte mig, det pissede ham så meget af at han jagtede mig og passede mig op og truede mig med at han ville køre mig ned… Heldigvis skal der mere til at skræmme en Københavner dreng som mig, så han fik dræberblikket mens vi stod pande mod pande…

Fra 24 til 26 km havde jeg fået nye kræfter efter at have målt pik med tossen så jeg kan kun takke ham for at den kom til at hedder 26 km og ikke 24 km, men hvor har jeg stået mange steder foroverbøjet og lidt på dagens tur, og bortset fra de 7,5 første kilometer har det været en helt forfærdelig tur at gennemføre, men når jeg løber over målstregen til Berlin Halvmarathon så var det blandt andet denne tur som gjorde det hele værd!

Dagens Løbetræning (med splits):
5 km RT (5:45-5:25)
5:29
5:29
5:28
5:29
5:30

5 km ALM T (5:25-5:05)
5:19
5:24
5:22
5:21
5:21

5 km RT (5:45-5:25)
5:30
5:40
5:41
5:35
5:41

5 km MT (5:05-4:45)
5:05
4:58
4:58
5:02
5:03

6 km RT (5:45-5:25)
5:42
5:41
5:48
6:04
5:20
5:35

Samlet blev turen løbet med en gennemsnitspace på 5:27 og bød på 175 højdemeter.

Indtil nu er ugen oppe på 39 km og det er lykkedes at løbe 4 ud af de seneste 5 dage, så det går bestemt den rette vej med træningen og træningstolerancen pt, og svære træninger i denne periode er forventeligt. Og det er blev til 80 km de sidste 6 dage! :O

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.