Mo Intervals

Overskriften kunne være én af Mo Farah’s brug af Mo til at navngive de ting han foretager sig i hans løbetræning, for at give nogle eksempler på hans brug af Mo i forbindelse med sine træninger (og branding):

  • Mo Pain, Mo Gain.
  • OneMoMile.
  • MadMo.
  • MoKnows.
  • OneMoRace.
  • Og sikkert mange flere jeg ikke er stødt på….

Men når man træner i Mo’s Friends så fylder Mo Farah en hel del, for hele løbeklubben er opkaldt efter netop Mo Farah og da jeg stod og skulle finde på en overskrift til gårsdagens træning, så var det første der faldt mig ind Mo Intervals også på grund af hvor hård den træning vi lavede i går var.

Hvis du sidder og tænker “hvem er Mo Farah?” så kommer der lidt information her:

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Sir Mohammed “Mo” Farah CBE (somali: Maxamed Faarax, arabisk: محمد فرح) (født 23. marts 1983 i Mogadishu, Somalia) er en britisk international atletik udøver af somalisk oprindelse. Han har i dag den britiske rekorden på 10.000 meter og den britiske indendørs rekorden på 3000 meter.[/otw_shortcode_quote]

Kilde: Wikipedia

Og når ja så vandt han også guld på både 5000m og 10000m ved OL RIO 2016….

Mo Intervals, Mo Intervaller

Tilbage til det som det hele handler om, nemlig min løbetræning! Vi skulle mødes kl. 16 ved klubhuset i Hjortensgade 23 til en omgang træning, og da det var annonceret at det var Omar Hassan der stod for træningen var det med en vis nervøsitet at jeg dukkede op, for Omar er én af de absolut hurtigste løbere i Aarhus i øjeblikket hvilket han fornyligt viste ved 5.000m DM, hvor han løb sig ind på en flot 4. plads, og ved Aarhus Halvmarathon sidste weekend hvor han vandt løbet i 1.09:51. Hvis han fortsætter sin udvikling så bliver han én af landets bedste løbere de næste mange år!

Men til vores alle sammens held var Dan Olesen, som er træner på mellem og langdistance hos AGF Atletik dukket op for at stå for træningen, jeg tror ikke kun det var mig der drog et lettelsens suk dér. Dan annoncerede at dagens løbetræning ville bestå af tekniktræning og intervaller, hvilket ikke kunne passe bedre i forhold til at jeg netop havde intervaller på mit program.

Vi løb afsted mod et område der hedder Marienlyst, et område jeg slet ikke kendte men som lå få hundrede meter fra de veje jeg har løbet tyndt mens jeg boede i Aarhus Nord. Den stod på roligt løb frem til området mens snakken gik på kryds og tværs, én af de absolut fedeste ting ved Mo’s Friends er den gode kærlige stemning.

Fremme ved Marienlyst havde Dan planlagt nogle specifikke teknikøvelser, hvor fokus var på løbeøkonomi & eksplosivitet. Alt i alt var det fed tekniktræning hvor man fik nogle ret specifikke fokuspunkter, og Dan var rundt og rette på hver enkelt hvor der var behov for det. Personligt var det fedt at få nogle flere teknikøvelser jeg kan tage med ind i mit teknikprogram.

Da vi var færdige med tekniktræningen luntede vi nogle hundrede meter ned til en grussti som var døbt intervalrute, en rundtur på ca. 1300m med opsatte pæle ved hver 100m. Vi fik lige guidelines omkring opbygningen af træningen, samt hvordan vi løb den således at vi hele tiden løb sammen. Træningen bestod af 20 runder á: 1 min interval i 5k pace og 30 sekunders jog. Og måden vi løb den på var at dem bagerst fortsatte med at jogge fremad når minuttet var gået, mens de forreste vendte om og joggede bagud indtil næste omgang startede, hvor de så løb fremad. På den måde fulgtes vi ad hele tiden hvilket var fedt!

Med ordene om at vi skulle løbe omkring 5k pace, og med tanke om at det var hele 20 omgange og min coach planlagte træning, valgte jeg at jeg ville løbe pace omkring 4:05-4:20 på intervallerne. Jeg var meget opmærksom på ikke at lade mig rive med på denne træning, for jeg har hele ugen betalt regningen for mit hovmod i mandags, og selvom jeg ved at jeg godt kan hænge på pace omkring 3:00, så ved jeg også godt at jeg kun ville kunne hænge på i 2-5 omgange og at jeg derefter ville kravle resten.

Pace på intervallerne

3:42
4:11
4:19
3:51
4:06

4:10
4:13
4:25
4:23
4:42*

4:11
4:27
4:25
4:11
4:42*

4:05
4:17
4:21
4:04
4:09

Hvilket giver et snit på 4:14.

* pace var markant hurtigere, men der var et område med tætte træer hvor mit Garmin ur ikke kan få korrekt pace 🙁

Samlet endte træningen på 15 km som er 1 km mere end hvad min coach havde planlagt, og de øvrige km blev løbet i pace mellem 4:40 og 6:00, så det endte mere flere km i marathon tempo også. Intervalruten i Marienlyst var ikke helt flad og havde 2 bakker, så dem kombineret med turen frem og tilbage gav også 125 højdemeter på turen.

Det var en kanon træning i kanon selskab, og vigtigst af det hele var at det var en selvtillidsgivende tur hvor jeg beviste overfor mig selv at formen er god når jeg rammer dagen, og lidt ekstra selvtillid fik jeg på sidste omgang interval da jeg løbe fra Mulu som er én af de hurtigste løbere i Mo’s Friends. Nu venter der kun én kort omgang tekniktræning i dag, og en 17 km tempotur imorgen som jeg vil løbe nøjagtig som jeg har tænkt mig at løbe CPH Half, nemlig ved at stå op og spise morgenmad på det tidspunkt jeg vil spise på næste søndag, og løbe på samme tidspunkt, med andre ord samme planlægning.

P.s. mine ben er i markant forbedring efter mandagens bakketræning.

Nu skal jeg ud og træne lidt teknik….

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.