Omskiftelige 15 km

Når jeg løbetræner kan et træningspas ende i 2 kategorier; 1) et godt træningspas hvor tingene bare spiller & 2) et træningspas hvor man “lærer”, i dag var et af de sidste af slagsen. Med lærer mener jeg at træningspasset ikke gik som planlagt, men i stedet for at være sur og negativ over at det ikke gik som planlagt, så glæder jeg mig over at jeg lærte noget i dag, en læring jeg kan bruge en dag i fremtiden når jeg i et løb er presset så er det dage som i dag som vil holde mig oppe.

Planen for i dag sagde oprindeligt 12 km, men mine ben har været mærket de sidste par uger efter Berlin Halvmarathon & Skvæt Skovløb, så jeg valgte at rykke lidt rundt på træningerne og angribe den ene af de to længste træninger i denne uge på 15 km. Det gjorde jeg dels for at få kilometerne i benene så hvis jeg skulle skippe en træning, så er det federe at misse en 10km tur end en 15 km tur. Det fungere egentligt bedre for mig at starte ugen ud med “de skræmmende” træningspas, for hvis man har et træningspas man går og frygter lidt om søndagen, så kan der nå at opbygges en masse nervøsitet for passet inden man kommer ud på det, så er det sku noget federe at gå i krig med det med det samme.


Min plan var egentligt at jeg ville deltage i RUNAAR monday mingle, men Laura meldte fra pga sygdom (god bedring!!) og så i stedet for at vente til klokken 18 med at komme ud og løbe, ja så var det bare at komme i løbetøjet og ud på landevejen og angribe kilometerne. Kunne mens jeg kom i løbetøjet se at der var en ret voldsom blæst, så jeg vidste at det ville blive en svær træning hvor jeg ville skulle kæmpe for det, og hvor jeg ville have svært ved at vælge en rute på forhånd hvis jeg ikke ville slås for meget med vinden.

Kom i gang med at løbe og benene føltes overraskende friske på de første kilometer, så jeg spiste bare kilometer for kilometer i starten uden at tænke for meget over tempoet. Ved 4 km var jeg ved at blive kørt ned af en bil som (igen igen igen) ikke overholdte sin vigepligt, det gjorde mig så rasende at jeg kom til at løbe for hurtigt i en periode. Jo mere rasende jeg er jo hurtigere løber jeg, så jeg skal vel bare finde noget der hidser mig op og så kvalificere mig til OL…. I wish!

Fik fundet tilbage til det oprindelige tempo og havde en idé om at løbe ned til Risskov og så ind mod Aarhus Centrum, men på vej ned af bakken for jeg et kort øjeblik vild, eller det er måske så meget sagt men jeg kom i hvert fald på afveje, og tænkte at i stedet for at løbe op af bakken i modvind, så lad os se hvor jeg kommer hen af denne vej. Kom af lidt omveje til Risskov og ville løbe mod centrum, men vinden var fuldstændig sindssyg så valgte at løbe den modsatte vej, og håbede at jeg ville ende et sted hvor der var et busstoppested som ville føre mig hjem når jeg var færdig med at løbe.

Efter 1,5-2km kom der en grussti ind i et område som jeg tidligere har løbet ved, og som indeholder små grusstier langs Aarhus å, så jeg tænkte at det kunne sku være fedt at komme til at løbe langs vandet og på små hyggelige stier i stedet for trafikkerede hovedveje i Aarhus området. Langs stierne dukkede den ene liebhaver bolig efter den anden op, den ene var vildere og større end den anden, imponerende og skræmmende på samme tid.


(Stien jeg løb på er den længst til højre)
Fra 10-13,5 km på turen løb jeg på små trail stier langs vandet, og når vejret et kort øjeblik viste sig fra sin gode side var der den smukke udsigt med flot solskin, og få minutter efter regnede det og var bidende koldt. Det var en svær tur at løbe fordi man det ene øjeblik var frysende kold og det næste svedte som et svin.

De første 7-8 km af dagens tur gik perfekt og uden problemer, men de sidste 7-8 km måtte jeg virkelig grave dybt for at få mig slæbt igennem, men træningen er klaret og det føles super fedt at komme igennem.

Dagens løbetræning (med splits):
15 km ALM T (5:40-5:20)
5:31
5:25
5:13
5:12
5:17
5:20
5:19
5:19
5:17
5:21
5:20
5:12
5:19
5:17
5:00

Jeg er ganske fint tilfreds med at afslutte løbetræningen med et pace gennemsnit på 5:20 for turen, som er dér hvor mit ALMT T slutter og mit MT starter, undervejs løb jeg og lyttede til The Rob Watson Show og jeg må indrømme at det er fucking sjovt, en varm anbefaling herfra om at finde det på din favorit podcast tjeneste.

Nu skal der indtages en masse væske, og så håber jeg at ugens træning kommer til at forløbe godt så jeg kan komme tilbage på de “normale” ugentlige kilometer igen.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.