PR med PR på -og potientiel PR…

De fleste løbere har det til fælles at de hader intervaller, og også på det punkt er jeg noget for mig selv for jeg elsker intervaller. Det er i virkeligen underligt at så mange hader dem eftersom det isoleret set er det træningspas man opnår mest hurtig hed ved. Hvem vil ikke gerne blive hurtigere?

Men i går havde min coach disket op med en grim omgang intervaller, en tur på 13 km samlet med 5 x 1000 meter undervejs. Dem vidste jeg godt at jeg skulle have lidt medvind eller gode venner til at komme igennem, hvis jeg skulle præstere op til mit bedste.

Til at få det bedste ud af min gamle krop havde min Mos Friends venner Thien, Mo og Abdishakur takket ja tak til at gå amok på den røde løber, også kendt som Vejlby Risskov Stadion sammen med mig.

Puha sikke en lettelse ikke at skulle løbe dem alene. Sikke en lettelse at kunne følge i andres fodspor og kunne fokusere på at følge med.

De kommende to uger byder på 2 konkurrencer, hvor jeg i begge løb skal forsøge at løbe PR og/eller en god placering på henholdsvis 5 km og 5,3 km. Jeg ved at jeg kan gøre det bedre end sidste år ved begge løb, for der er ingen tvivl om at jeg ikke ramte nogle af løbene lige i røven.

Men jeg er blevet 1 år klogere.

Jeg er blevet stærkere.

Jeg har løbet markant bedre tider end tilsvarende tidspunkt sidste år.

Jeg er klar, helt klar til at lide!

Ved gårsdagens intervaller skulle der tankes selvtillid forud for de to løb, målet var helt klart inden træningen og det var at jeg ville løbe sub 20 på de 5 x 1000 m, for hvis jeg ikke engang kan gøre det med pause imellem hver kilometer, ja så er det sku noget tvivlsomt om jeg kan gøre det når der ikke er pause imellem.

Jeg tog bussen hjemmefra Sabro og satte kursen mod Aarhus centrum. Stod af halvvejs ved Ringvejen og løb langs den mod Aarhus nord og Vejlby Risskov Stadion som en del af min opvarmning. Opvarmingen bestod af 4 km i roligt tempo og de gik lidt bedre end de øvrige træninger i denne uge, Lillebælt Halvmarathon er begyndt at sidde mindre i benene end de har gjort først på ugen. Det gav fornyet selvtillid forud for intervallerne.

Ved haveforeningen midt i mellem min gamle lejlighed i Aarhus nord og Vejlby Risskov stadion var tiden kommet til mine 5 x 100 meter flowløb, og da jeg sætter farten op og fokusere på at løbe teknisk korrekt, eller i hvert fald så korrekt som min stive gamle fodboldkrop nu engang kan så opdager jeg på uret at der er noget helt galt. Fuck tænker jeg. Hvordan fanden løser jeg lige det her bedst muligt.

På uret står der at jeg skal løbe 500 meter i pace 4:20-4:40, og så vidt jeg kunne huske passer det slet ikke med planen, så jeg tager min telefon frem som jeg heldigvis har med og kan se at jeg har glemt at rette indholdet i den gentagelse i min Garmin Connect oprettede træning.

I stedet for:

5 gentagelser á:

100 meter flowløb

50 meter pause

Så stod den på:

500 meter 4:20-4:40

200 meter pause

Panikken bliver afløst af at jeg må løbe noget flowløb i den første af de 500 meter intervaller, og da jeg ikke havde fundet ud af hvordan man skippede den aktuelle sektion af træningen, det skulle vise sig senere i gårsdagens træning at jeg ubevidst kom til at skippe en sektion, pause selvfølgelig, og på den måde lærte jeg hvordan man gør til en anden gang. For det er ikke første gang jeg har glemt at rette noget på træningen eller har tastet forkert, så det er fedt at vide.

Hvis andre har et Garmin ur og oplever samme problem, så er løsningen at trykke på “lap knappen” den med en pil der slår et knæk.

Midt i min panik var Thien kommet løbende og vi løb stille og roligt de sidste meter til stadion, da vi kom frem gik jeg hurtigt på wc for at være 100% klar og her kunne jeg siddende rette anden del af træningen og få den overført til uret.

Pis jeg og min OCD foretrækker at træningen bliver løbet i et stykke og ikke opdelt som den kom til at blive af opvarmning og flowløb i første del og intervaller og afjog i anden. Men sådan måtte det være.

Thien var klar til at give den gas da jeg kom ned af trappen til løbebanen, de 2 andre var ikke kommet endnu så vi startede med 1 omgang af intervallerne, de første 70-100 meter af den første fulgte jeg lige efter Thien men kunne se at han ville løbe den tættere på pace 3:00 end 4:00, så jeg lod ham stikke af og fokuserede på at løbe under 4:00 som var min gameplan for træningen. Da jeg rundede 600 meter lå jeg på pace 3:45 og dermed en ny PR. Min PR inden træningen var 3:54. Men jeg tænkte at jeg måtte passe på ikke at brænde ud efter 1 omgang så jeg lod PR’en glide ud af hænderne på mig og klokkede den første interval i 3:55.

Overraskende frisk direkte efter første interval holdt jeg pause inden anden, og både anden og trejde interval kom også i hus uden de helt store problemer, vinden gav lidt udfordringer på vejrtrækningen men ikke mere end det var fint at komme igennem, og det var slet ikke noget med at ligge og føle jeg var ved at dø bagefter. Splits på anden og tredje var 3:56 og 3:58.

Nu var der kun to tilbage og Abdishakur løb sammen med mig på de sidste 800 meter af 4. Interval, de første 800 meter havde jeg løbet i 3:50 og med 200 meter tilbage satte jeg farten markant op og sluttede de sidste 200 meter mellem 3:30 og 3:16, og klokkede 4. Omgang med 3:49 og dermed var der PR på 1 km.

På 5. Omgang løb jeg de første 600 meter sammen med Abdishakur inden jeg satte farten op, Abdishakur fulgte mig de sidste 400 meter i mål, de sidste 400 meter løb jeg mellem 3:20 og 3:10 og ramte samlet 3:44.8 og dermed endnu en PR. Og endda på omgang 4 og 5, gad vide hvad jeg havde kunne løbe hvis jeg kun skulle løbe 1 og det var all-out? Det må fremtiden vise.

Splits kom til at være:
3.55.3
3.55.7
3.57.5
3.48.9 (PR)
3.44.8 (PR)

Det er længe siden at jeg har lavet PR i en træning, men det er bare endnu et tegn på at jeg løber hurtigere, og det er mega fedt at jeg fortsat responderer godt på træningen. Som sagt mange gange før er jeg overlykkelig for min coach. Havde jeg ikke fået Henrik Them som coach i November 2015 så havde jeg ikke løbet den dag i dag, så kan på det varmeste anbefale at få en coach!

De 5 omgange blev løbet i en samlet tid der hed 19.19 og næsten 2 minutter hurtigere end min 5 km PR på 21:10, eller min Cop Run (2016) tid på 20:30 som i opbygning minder om den træning jeg lavede i går og derfor er sammenlignlig. Og ved Cop Run (2016) der løb jeg all-out, det gjorde jeg bestemt ikke i går, og jeg løb dem i mine Adidas Supernova Glide 8 Boost mængdetræningssko og ikke i mine Adidas Boston Boost 6 racesko, så mon ikke der ligger et par sekunder dér også?

Det lover godt forud for de kommende løb og målet om at løbe sub 20 i år. Tænk at jeg for 3 måneder siden havde svært ved at løbe 6 km ovenpå en skidt vinter… Man skal aldrig miste troet og håbet må moralen være.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.