Progressivt Forår

Min form har nærmest fulgt årstiderne med en down periode i vinters, og her i foråret er min form bare blevet bedre og bedre, nærmest ligesom temperaturen og vejret.

Da jeg vågnede i morges kunne jeg godt mærke at benene var mærket efter gårsdagens Galten Løbet, men med sønnens konfirmation i morgen så var det nødvendigt at klare passet i dag, da i morgen nok skal blive hektisk nok i forvejen. Fik derfor spist morgenmad i form af omelet og grøntsager kl. 7 inden jeg kørte kæresten på arbejde, da jeg kom hjem klarede jeg det obligatoriske før-løbs-toiletbesøg, og fik kæmpet mig i løbetøjet. Det er altså dejligt at løbetøjet består af shorts og t-shirt og at solcreme er nødvendigt.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Det er altså dejligt at løbetøjet består af shorts og t-shirt og at solcreme er nødvendigt.[/otw_shortcode_quote]

Da jeg trådte ud af døren for at starte dagens træning havde jeg ikke den fjerneste idé om hvor jeg ville løbe hen, men fik startet uret og begyndte bare at løbe, det endte med at være langs Ringvejen mod Viby torv. Da jeg kom til Gellerup tænkte jeg at det ville komme til at passe godt med kilometerne hvis jeg løb af Silkeborgvej mod Gammel Brabrand, og herefter ned til Brabrand Søen og så retur mod Aarhus Centrum.

De første 4 kilometer gik udemærket, benene var mærket og jeg kunne godt mærke det ville blive svært at få tempo i benene, men der var i hvert fald 12 rolige kilometer i dem. Da jeg havde løbet de første 4 kilometer skulle tempoet hæves med 20 sekunder, her kunne jeg godt mærke at benene ikke var samarbejdsvillige, så jeg måtte virkelig kæmpe for at komme i nærheden af de pace intervaller jeg skulle ligge i.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]De sidste 2 kilometer valgte jeg i stedet for at løbe i MT at hæve tempoet med yderligere ét hak, så det blev en progressiv tur i 4 af mine zoner i stedet for 3.[/otw_shortcode_quote]

Da jeg ramte 8 km skulle tempoet igen hæves med 20 sekunder, og som så mange gange før var det nemmere at løbe i det her tempo end det foregående, det er satme underligt. Halvvejs igennem de sidste 4 kilometer spottede jeg en livlig aktivitet i det oversvømmede græs ved Brabrand søen, og jeg stoppede op for at se hvad det var. Jeg endte med at stå der i 3-4 minutter fordi det var så fascinerende, det var gedder i 6-10 kilos klassen som lå og baskede i vandet, der var i hvert fald 5 store gedder, og selvom jeg har fisket siden jeg var 5-6 år gammel så har jeg aldrig set den adfærd før. Det er virkelig fedt at løbe inspirerende og smukke steder, det gør en hård løbetur lidt sjovere.

De sidste 2 kilometer valgte jeg i stedet for at løbe i MT at hæve tempoet med yderligere ét hak, så det blev en progressiv tur i 4 af mine zoner i stedet for 3 🙂 Da træningen var afsluttet fik jeg en glædelig overraskelse fra mit Garmin Forerunner 920XT, nemlig en ny VO2max, som var steget med 1 til det hidtil højeste max.

Dagens Løbetræning (med splits):
4 km RT (6:00-5:40)
5:50
5:48
5:48
5:41

4 km ALM T (5:40-5:20)
5:38
5:29
5:28
5:28

4 km MT (5:20-5:00)
5:07
5:01
4:47
4:38

Der kommer en løbsberetning fra Galten Løbet så snart der bliver lagt billeder op 🙂

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.