Regn, Regn og Gode Ben

Den dejlige “smerte”…

Jeg ved ikke hvorfor jeg har så svært ved at vælge den lige og nemme vej, måske er det fordi jeg altid søger den sværeste udfordring både i livet men også med løb. Som cykelrytter elskede jeg at køre i bakker, jo længere og hårdere bakker jo bedre, for jeg elskede syren i benene når man kæmpede sig op af bakkerne. Særligt en stejl bakke i Måløv hvor jeg voksede op elskede jeg, ved ikke om det var fordi den startede ved klassens smukkeste pige, som jeg tilfældigvis var vild med, eller om det var fordi den var så lang og stejl….no_pain_no_gain

Til at starte med havde jeg det overhovedet ikke sådan når jeg løb, så snart det syrede lidt til stoppede jeg, og tit gav jeg helt op og gik hellere resten af vejen hjem. Men i takt med at min kondition blev bedre, og jeg flere gange oplevede at benene syrede til jo bedre blev jeg til at håndtere det, og håndtere det er kodeordet for mine ben syrer stadig til når jeg fx. løber halvmarathon, men det er slet ikke lige så slemt som fx. første gang jeg løb 5 km. Og det er fordi jeg er blevet bedre til at håndtere “smerten”, og faktisk er jeg begyndt at kunne li’ den, på samme måde som når jeg cyklede op af de stejle bakker i min hjemby.

Hvem skulle have troet at jeg kunne komme til at holde af den “smerte” når jeg løb også? Især de sidste par måneder er min glæde for at løbe mange højdemeter på mine ture kommet, tidligere undgik jeg bakkerne og brugte en del ressourcer på at planlægge min ture så de var så flade som muligt, nu løber jeg egentligt bare den vej jeg har lyst til at løbe uden tanke på hvor der er bakker. Dejligt og befriende!

Gårsdagens wet t-shirt tur

Har sagt det før og siger det gerne igen, vi er blevet snydt! Global opvarmning i min bar røv. Det burde hedde globalt nedbør året rundt, for opvarmning det er det i hvert fald ikke. Vi startede dagen i Kolding hvor vi var nede og besøge Otto sidste gang inden han flytter hjem til os på onsdag i næste uge, og vi havde Otto og hans søskende med en tur i skoven. Vi var vel i skoven 1 times tid, og 6-7 gange skiftede vejret fra høj solskin til regnvejr og tilbage… på 1 time!!!!

Ville egentligt have været med til RUNNAR monday mingle, men det kom sku ikke til at passe så godt desværre, så i stedet måtte jeg selv få passet en tur ind. Og tilbage til det med at jeg har så svært ved at vælge den lige vej, så var jeg oppe kl. 6 imorges og havde massere tid til at løbe en hurtig 8km tur inden vi skulle afsted, men valgte i stedet at lave kaffe og slappe af indtil vi skulle afsted. Vejret var ganske fint fra morgenstunden, imodsætning til hvordan det var resten af dagen så jeg havde gjort mig selv en kæmpe tjeneste ved at få turen klaret der, men nej…

Så i stedet spurgte jeg datteren inden aftensmaden om hun ville med ud på en tur, og kæresten havde netop sagt at det ville begynde at regne om lidt, og udsigten til regn og en cykeltur mens far løb fik hende til at sige ja uden at blinke. Så vi fik fundet cykel frem og bakset den ned af trapperne, og så stod det bare ned. Næsten lige så voldsomt som i tirsdags, men dog også kun næsten.trailloeb

Vi blev gennemblødte inden vi rundede blokken og min fine Mo’s Friends t-shirt klistrede på mig som var det bodypaint, men der er ikke andet at gøre når vejret er imod en end at smile af det, og prøve at nyde de forskellelige oplevelser man får når man løber. Men jeg skal ærligt indrømme at jeg frøs en del især fordi der udover regnen var en ret frisk vind, som gjorde det til en super kold oplevelse.

På grund af at jeg frøs kom jeg til at løbe hurtigere end planlagt, måske fordi jeg bare gerne ville hjem i et varmt bad og have aftensmad, men i virkeligheden var det fordi at benene bare var super gode, og det var helt vildt svært “kun” at løbe i roligt tempo.

Ved de 4-5 km kom vi til Riis Skov efter at have løbet langs vandet og nydt udsigten, det er et af de smukkeste steder at løbe en sommerdag, altså en rigtig sommerdag, du ved den ene dag om året hvor solen skinner og det er varmt sommerdag, fordi det er så smukt at løbe og kigge på Aarhus ø, vandet, stranden og al den aktivitet der foregår på og omkring vandet.

Jeg tænkte at det ville passe fint hvis vi skar ind igennem skoven og hjem ad med distancen vi havde løbet og planen om de 8 km, så vi løb ind af de små skovstier og jeg guidede os i den rigtige retning, men alt den regn havde gjort skovbunden våd og mudret så jeg løb i mudder til anklerne, var ved at glide flere gange og pludselig var stien lukket til at grene vi skulle passere. Rigtig trailløb for en stund, men det var en blindgyde vi ikke kunne komme videre af, og efter 3-4 forsøg på diverse andre stier endte vi tilbage på asfalten langs Riis Skov og den flotte udsigt, og så tog vi den “sikre” vej hjem. Det indebar så en lang og stejl bakke som fik datteren til at brokke sig hele vejen op, for ikke at nævne at hun gav op 3 gange hvor jeg måtte skubbe hende i 10-15 m af gangen.trailloeb2

Da vi afslutter træningen har vi ca. 500 m hjem, og pludselig er der brandbiler, politibiler og ambulancer over det hele ved krydset hvor vi bor, jeg kigger på datteren og siger at vi går en omvej hjem for ikke at gå forbi det. Det er næppe godt når vejen er spærret af og alle 3 slags udrykningskøretøjer er der med indsatsledere og lægeambulancer, og det behøver vi ikke at se på. Men hvis vi havde fundet vej igennem skoven så havde vi passeret det sted på ca. det tidspunkt…. Uden at vide hvad der var sket kunne vi have været øjenvidne eller involveret i en ulykke af en slags, det får da en til at værdsætte det hele en ekstra bid.

Gårsdagens træning (med splits):
6:01
5:27

Fokus på teknikløbet:
– Høj intense hælsparksøvelser.

Det blev til 76 højdemeter på turen, og en masse dejlig trailløb.

15 km tur m/ progression

Prøv at forestil dig at ligge ved stranden en varm sommerdag, og solens stråler niver i huden… Det oplevede jeg i 10 sekunder i dag, føler mig som verdens heldigste 😛 Turen startede faktisk med udemærket vejr, pletvis solskin men med en masse vind og skyer, så man var ikke i tvivl om det kun var et spørgsmål om tid før det begyndte at regne.

Ved 800 m af dagens tur var jeg et par cm fra at blive kørt ned, en bilist som endnu engang glemte at orientere sig inden han kørte frem, heldigvis reddede et højt HALLO mig fra at blive ramt, så heldigt slap hans bil ikke! Jeg smækkede begge mine hænder ned i køleren på bilen, og jeg var rasende for det kan ikke være rigtigt at man ikke kan løbe uden at skulle være ved at blive kørt over. Inden for de første 1,5 km var jeg ved at blive kørt ned 3 gange! Nu må politiet sku snart ligge wienerbrødet fra sig og gøre noget ved det.IMG_1453

Men chokket og vreden lagde sig heldigvis på de efterfølgende km, desværre gjorde vejret det modsatte så solen forsvandt og det begyndte at blæse endnu mere, og periodisk med en smule regn men det var ingenting i forhold til gårsdagens tur, og peanuts i forhold til sidste tirsdags træning.

Benene føltes ganske fine igen i dag, men kan godt mærke en smule træthed fra lørdagens lang tur, men det er jo ikke så underligt når man tænker over det. Men det var ikke værre end at træningen i dag forløb ganske fint, og ved 5-6 km løb jeg ind på Ceres Park for at løbe den resterende del af de progressive km på løbebanen, både fordi det er lidt nemmere at løbe dér, men også fordi at mit Garmin Forerunner 920XT har svært ved at vise korrekt pace flere steder i Marselisborg Skoven, og sidst men ikke mindst var det en mulighed for at få lidt flere km på løbebanen på Ceres Park, hvor jeg skal løbe 5000m test på torsdag sammen med Mo’s Friends og AGF Atletik.

Jeg glæder mig helt vildt til at prøve 5000m på bane, men jeg er også lidt “nervøs” for den mentale kamp som unægteligt opstår når man skal løbe rundt og rundt mens benene syrer til, men jeg glæder mig til at prøve kræfter med udfordringen og til at løbe på bane sammen med en masse dygtige løbere, og få mulighed for at lære mere omkring de skrevne og uskrevne regler i forbindelse med baneløb.IMG_1452

Ved dagens træning på stadion endte jeg med at løbe 7-8 km på løbebanen, og det var endnu engang super hyggeligt fordi der var en anden løber på løbebanen, og stangspringere øvede stangspring i det ene hjørne. Elsker når der er aktivitet på og omkring løbebanen, og jeg ville ønske at der var endnu mere liv på banerne rundt omkring.

Til sidst må jeg løfte på kasketten for AGF Fodbolds greenkeeper, for efter ACDC koncerten hvor banen lignede en vinter grusbane er det lykkedes på rekordtid at få genskabt banen som ligner en million.

Dagens løbtræning (med splits):
5 km RT (5:50-5:30)
5:38
5:35
5:32
5:39

5 km progressivt (startende i 5:30-5:10)
5:26

5:44
5:49
5:47
Og så kom der 50 højdemeter yderligere på løbekontoen.

EM Guld! Stort tillykke!

Det er vist også på sin plads at ønske Sara Slott Petersen et kæmpe tillykke, med hendes flotte EM guld på 400 m hækkeløb. Det er vanvittigt imponerende, og håber at det bliver den første af mange fremtidige kvindelige medaljer ved EM, for 47 år i mellem dem er sku lige lang tid nok med de mange talenter vi har.

Håber at mange flere får mod på én af atletikkens mange fede discipliner, tænk hvis du er den nye Sara Slott Petersen eller Wilson Kipketer…. Jeg har i hvert fald forsøgt mange gange at lokke min datter til at prøve hækkeløb, for med hende lange ben og tynde krop, så skal der bare lidt teknik og fart på så kører det for hende.

marathonpepe_signatur

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.