Rolig Teknik Tur & Intervaller

I går var endnu en modbydelig omgang at komme igennem, først troede jeg at det var på grund af træthed at det både mandag og tirsdag var så svært at komme igennem træningerne, men var meget tung i hovedet mandag med en tung hovedpine det meste af dagen, det fortsatte igår hvor jeg vågnede op med hovedpine.

Havde oprindeligt en aftale med fysioterapeuten men på grund af hovedpinen fik jeg halvt sovende aflyst aftalen, og fik vendt mig om på den anden side for at sove videre i håb om jeg ville have det bedre når jeg vågnede. Vågnede op kl. 10:30 med et hoved der gjorde lige så ondt, fik fundet lidt morgenmad frem og fik spist, men kunne godt mærke at der var lidt sygdom i kroppen, og det forklarer jo nok hvorfor de forholdsvis nemme træninger har været så hårde at komme igennem.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Men for at blive bedre på mine svage punkter valgte jeg at løbe i modvind, og med dagens modvind kom jeg i hvert fald til at arbejde med den svaghed.[/otw_shortcode_quote]

På dagens træning stod jeg overfor valget om jeg ville løbe med medvind eller modvind, det burde være et simpelt valg men på grund af den forholdsvis lette tur (i hvert fald under normale omstændigheder) valgte jeg at løbe i modvind, årsagen til dette er at hver eneste gang jeg løber i modvind har jeg problemer med min astma, og i endnu højere grad når det er kold luft som tilfældet var i dag. Men for at blive bedre på mine svage punkter valgte jeg at løbe i modvind, og med dagens modvind kom jeg i hvert fald til at arbejde med den svaghed.

Løb langs Ringvejen mod Viby Torv og endte igen på Viby Stadion hvor jeg løb dagens teknikløb, der var gang i Skole OL da jeg kom derned så der var massere liv på løbebanen, og det er bare mega fedt at være på løbebanen når der er liv og glade dage. Fokus på teknikløbet i dag var vejrtrækning, hælspark og efterfølgende høj intenst teknikløb.

Gårsdagens Løbetræning (med splits):
8 km RT (5:50-5:30)
5:33
5:39
5:34
5:41
5:47
5:47
5:44
5:47

8 x 150 m teknik

Fokus:
– Vejrtrækningsøvelser.
– Lav intense hælsparksøvelser.
– Høj intense hælsparksøvelser.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]”Jeg nyder at læse dine indlæg, og selvom vi løber på helt forskellelige niveauer og med forskellelige mål, så inspirere din passion og lyst til løb mig”[/otw_shortcode_quote]

I går fik jeg også en kommentar på Instagram som vækkede nogle tanker hos mig, kommentaren lød “Jeg nyder at læse dine indlæg, og selvom vi løber på helt forskellelige niveauer og med forskellelige mål, så inspirere din passion og lyst til løb mig”. Kommentaren kom fra dethyggeligt og inden jeg fortæller om hvilke tanker det satte i gang, så vil jeg opfordre alle til at følge hende på Instagram og like og støtte hendes træning.

Kommentaren ramte mig på to måder, den første følelse jeg blev ramt af er selvfølgelig glæden over at nogen syntes man er god til noget, og især når det handler om løb som jeg er så passioneret omkring. Den anden følelse jeg blev ramt af er at jeg slet ikke er på et andet niveau! Jeg startede med at løbe for næsten 1 år siden (har 1 års jubilæum i morgen), og har indtil for et par måneder siden haft svært ved at komme under pace 5:20, så måske er jeg blevet en bedre løber over de seneste måneder, eller rettere det ved jeg at jeg er, men det skyldes den gode træning jeg får fra min coach og selvfølgelig det hårde arbejde jeg selv har lagt i det, men tilbage til følelsen så mener jeg ikke at jeg er på et andet niveau og jeg mener at dethyggeligt, og alle andre har mindst lige så gode muligheder for at nå dertil hvor jeg er i dag, eller sågar endnu længere! Jeg kan sige for mit eget vedkommende så var jeg aldrig nået hertil hvor jeg er i dag med løb hvis ikke jeg havde fået coach på, for den træning jeg får ville jeg aldrig være i stand til at strukturere selv, og slet ikke få den gennemført når vejret er træls hvis ikke jeg havde en forpligtigelse overfor mig selv og min coach. Så find ud af hvordan du fungere bedst og tag de rigtige beslutninger derfra! Jeg har kæmpe respekt for alle der kommer i løbetøjet og ud på landevejen uanset distancer og niveau!

Når alt det er sagt så har jeg mange mål endnu, og jeg er meget langt fra hvor jeg gerne vil ende og én ting er sikkert jeg vil kæmpe med næb og klør for at nå mine mål.

I dag vågnede jeg op og havde det markant bedre end jeg havde det i går og forgårs, så tog det stille og roligt med at få lidt morgenmad og fik klaret det obligatoriske toiletbesøg inden turen. På programmet var endnu en omgang intervaller, det ville nok skræmme de fleste men ikke mig, jeg ved ikke om jeg er en oplagt case for en psykolog men jeg elsker intervaller, og jeg elsker generelt at presse mig selv til grænsen af hvad jeg er i stand til.

Vejret var lidt omskifteligt kunne jeg se fra mit stuevindue, så hoppede i lange tights og løbejakke da jeg ikke ville risikere noget nu hvor jeg har haft lidt sygdom i kroppen de sidste par dage. Løb de første 3 km med fint overskud og løb ind igennem noget af Riis Skov som jeg aldrig har set smukkere end i dag, desværre bliver det ikke så tit til løb i skoven da mit Garmin Forerunner 920XT har svært ved at vise korrekt pace pga gps’en, lidt træls for det er sku lidt af en oplevelse.

Desværre var maven ikke så god i dag så allerede ved 3 km fik jeg lidt bøvl med den, men det var heldigvis ikke værre end at jeg kunne løbe videre med den. Da jeg ramte 4 km begyndte dagens intervaller først 5 x 500 m og efterfølgende 4 x 300 m, men jeg ville gerne have løbet dem under pace 4:00 men jeg kunne ikke finde kræfterne til at komme helt derned i dag, så jeg prøvede at fokusere på teknikken når jeg nu ikke kunne finde farten.

Ville have løbet de sidste 4 x 300 m intervaller på Ceres Park, men da jeg løb igennem Marselisborg Skoven kunne jeg høre noget larm som lød som om det kom fra stadion, men jeg valgte at løbe derhen alligevel og ganske rigtigt var stadion fyldt med unge som var i gang med Skole OL, så jeg valgte at gå op øverst og tage et par billeder inden jeg løb videre og færdiggjorde træningen. Samlet blev det til lige over 13 km med et snit på 5:34 inkl. 14 minutters pause, det må vist siges at være ret godt. Gennemsnits puls for turen var 150 hvilket er ret tilfredsstillende (har en meget høj makspuls).


Dagens intervaller (med splits):
5 x 500m
4:08
4:10
4:16
4:04
4:22

4 x 300m
4:13
4:07
4:07
4:00

Hjemme i sofaen står resten af dagen på foamroller, og triggerpoint massage med min Ball Of Pain. Kom desværre til at tjekke det nye Garmin Forerunner 735XT ud igen, og jeg er fuldstændigt forelsket i det især delen med optisk pulsmåler i uret er et kæmpe plus, især når man løber mange km om ugen er bryststroppen lidt af en udfordring for ens hud på brystet.

Jeg må bare eje det på et tidspunkt! Falder du over verdens bedste tilbud på det så tip mig gerne 🙂

(Billedet er sakset fra Garmin.com)

Læs med imorgen når jeg evaluerer mit første år som løber, i mit jubilæums indlæg!

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.