RUNAAR IntervallAAR

Hvordan bliver man en bedre løber? Det er jo det store spørgsmål man stiller sig selv som løber, og der er vel ikke ét svar og én måde som er den korrekte for alle, men én ting jeg er meget bevidst om er at jeg skal optimere alle aspekter, som vedrører min løbetræning eller påvirker den.

Aspekter jeg allerede er i gang med at optimere i forhold til mit løb:
Løbetræningen, her blev jeg en del af Team Thempo i efteråret for at blive en bedre løber, det er jeg blevet og udviklingen fortsætter.
Kosten, her har jeg med hjælp fra SundFokus fået en bedre balance i min kost, som har bevirket at jeg har tabt en del kilo og har bedre overskud i hverdagen, og på mine løbeture.
Løbeteknik, et af de steder hvor jeg fortsat har en del at vinde, for jeg løber stadig for tungt og uøkonomisk.
Mentaltræning, er et af de steder jeg også gerne vil prøve at arbejde lidt mere på, tænker at jeg i første omgang vil forsøge at finde tips i form af bøger, gode forslag? Hit me!

Så derfor er jeg begyndt at bruge mine hviledage på at lunte en tur og træne ren og skær løbeteknik, udelukkende for at blive en bedre løber og så bruger jeg det som restitutionstræning samtidig. Prøver virkelig at optimere alt hvad der kan optimeres, for vil virkelig gerne være den bedste og hurtigste udgave af mig selv.

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Oprindeligt stod programmet på 13 km med intervaller, opbygget med opvarming i roligt tempo, intervaller og afslutning med roligt tempo. Men så blev der slået op i RUNAAR at der var et par håndfulde der løb intervaller på Viby Stadion, og så skulle man da være en åndsbolle for ikke at tilpasse sin træning så man kunne løbe dem i godt selskab.[/otw_shortcode_quote]

Jeg løber 15 min og træner på Henrik Them’s Koordinationsprogram for at blive teknisk bedre.

IntervallAAR

Oprindeligt stod programmet på 13 km med intervaller, opbygget med opvarming i roligt tempo, intervaller og afslutning med roligt tempo. Men så blev der slået op i RUNAAR at der var et par håndfulde der løb intervaller på Viby Stadion, og så skulle man da være en åndsbolle for ikke at tilpasse sin træning så man kunne løbe dem i godt selskab.

Så jeg valgte at bytte lidt rundt på de rolige km så jeg kunne løbe hjemmefra og ned på Viby Stadion, det er en tur på ca. 8 km så opbygningen blev så det blev til 8 km roligt tempo, og herefter 2 x 3 km intervaller.

Jeg var én af de første som ankom og da der var 8,6 km ned til stadion, var jeg allerede i gang med intervallerne da jeg ankom, på stadion var der allerede én RUNAAR løber, så smed min løberygsæk og fik hilst pænt inden jeg fortsatte mine intervaller. Intervallerne i dag var 3 km intervaller opbygget af 600m IT og 400m MT x 3, en hård omgang men dog ikke en “jeg skal kaste op omgang intervaller”, så det var en hård træning, men samtidig mega fed fordi der var overskud undervejs på træningen.

På grund af den ekstra 1,5 km i forhold til det planlagte, og da jeg hvis jeg får gennemført mine 3 x Koordinationsprogram på mine hviledage, så ender jeg på små 10 km over det planlagte i denne uge, så jeg valgte at gå de 400 m imellem intervallerne i stedet for at løbe dem, bare for at spare en lille smule på kræfterne og ikke tage munden for fuld.

På de 400 m fik jeg tid til at hilse på de øvrige RUNAAR gutter, som var ankommet imens jeg flashede den blege mandekrop under den resterende del af 1 omgang intervaller, efter en kort snak og hilsen kom jeg i gang med 2. omgang intervaller, og det passede med at de var startet på deres, og selvom deres jogge tempo er mit interval tempo så er det super motiverende med andre løbere på banen, og i særdeleshed når man kender dem og løber det samme (læs: Intervaller i dette tilfælde).

Efter jeg afsluttede min træning som den første, og nej det var ikke fordi jeg var hurtigere end de andre 😛 Hev jeg telefonen frem og begyndte at skyde lidt billeder af de andre RUNAAR’s som fortsat var i gang med deres intervaller. Det blev for mit vedkommende afslutningen på en super fed træning, og ikke mindst et fremragende selskab i en fed ramme.

De gutter der løb på banen sammen med mig i dag er frygtede og berygtede (gode) løbere i Aarhus og omegn, og det motiverer mig til at yde mit allerbedste, og motiverer mig for en dag at kunne løbe med dem eller endnu bedre løbe fra dem (Ønsketænkning).

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Afslutningsvis er jeg nødt til at fyre et Richard Møller Nielsen citat af som jeg løb, og tænkte på mens jeg gang på gang blev overhalet af de her gutter: “Små hunde gør hele tiden. Store hunde behøver ikke at gø”. I øjeblikket gør jeg (meget og højt)![/otw_shortcode_quote]

Afslutningsvis er jeg nødt til at fyre et Richard Møller Nielsen citat af som jeg løb, og tænkte på mens jeg gang på gang blev overhalet af de her gutter: “Små hunde gør hele tiden. Store hunde behøver ikke at gø”. I øjeblikket gør jeg (meget og højt)!

Fuldt galleri fra dagens træning på Facebook.

Dagens løbetræning (med splits):
8 km RT (5:50-5:30)
5:44
5:33
5:34
5:37
5:46
5:48
5:46
5:43

2 x 3 km: 600m IT + 400m MT x 3 (4:35-4:20 + 5:10-4:50)
4:27+5:00
4:24+4:56
4:22+4:54

4:24+4:56
4:16+4:57
4:25+4:57

marathonpepe_signatur

 

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.

Translate »

Privacy Preference Center