Stille og rolige ture med tekniktræning

Lidt mere data om mandagens træningspas

Glemte nogle ret væsentlige detaljer omkring mandagens træningspas nemlig lidt omkring pace på intervallerne, de blev løbet med paces på mellem 3:15-4:10, med ca. halvdelen i den hurtige ende og de sidste 4 i den langsomme ende, hvilket er lidt skuffende at der er så stor difference mellem de hurtigste og langsommeste tider.

Bakken vi løb på var en græsbakke med en gennemsnits stigningsprocent på 11,5%, og i lyset af det er jeg super super tilfreds med paces på 3:15 og i det niveau! Især når man tænker på at når jeg har sprintet på løbebane, har det hurtigste jeg har været nede på været omkring 3:10-3:05, men jeg vil mene at jeg er hurtig på få bakkesprinter op til 60-70m.

Ømme tirsdags stænger

Jeg skånede ikke mine ben under mandags træning, og som jeg plejer at sige så kommer der altid en regning der skal betales, det er kun et spørgsmål om hvor stor den er, og ovenpå mandagens træning var det én af de regninger der kunne mærkes.

Fik Otto aktiveret lidt inden jeg løb hjemmefra for at slippe for at have ham med, for en løbevogn eller babyjogger om du vil, med en 15 kg tung Labrador hvalp i gør bare løbeturen hårdere, og det var bestemt ikke noget jeg havde brug for på denne tur.

Det får mig til at tænke på ADR12 aka Allan Dario’s opdatering på Facebook vedrørende netop løbevogne/babyjoggere:

[otw_shortcode_quote border_style=”bordered”]Mange ting har ændret sig. Men en ting vil aldrig ændre sig. The famous Allan Dario bliver ikke den far der løber rundt med en babyjogger og hovedet oppe i røven i et desperat forsøg på at opretholde sin mileage. Og nej, han bliver ikke en af de irriterende typer der står oppe forrest i startgaden til et Sparta løb med en babyjogger og en unge der ikke gider sove. Folk siger bare vent, bare vent og jeg svarer bare vent.[/otw_shortcode_quote]

Langt hen af vejen er jeg 100% enig med Allan Dario, men personligt kan løbevognen være nødvendig for at jeg kan gennemføre træningen, med andre ord kan det være svært for mig at prioritere løbetræningen uden at have en løbevogn foran mig. Men jeg medgiver 100% at det er en svækkelse af ens træning.

Nå tilbage til min træning så passede distancen og dermed tiden jeg ville være om at gennemføre den med den tid Otto kan være alene hjemme, og det passede faktisk perfekt med at jeg kunne klare træningen og træne alene hjemme træning med ham samtidig. Så da han var faldet til ro efter at være aktiveret tog jeg benene på nakken og kom ud og straffede lidt asfalt, eller rettere asfalten straffede mig 🙂

Jeg valgte at tage ruten som bragte mig igennem Mundelstrup, Fårup, Kvottrup, Søften, Ristrup og Sabro, en smuk tur i smukke omgivelser og så passer den med at den er 11 km i den fulde udgave, og 9,7 km i den lidt kortere udgave. Jeg valgte turen på 11 km så jeg kunne indhente de 700m jeg var bagud fra gårsdagens træning, da den kun kom til at være på 11,3 km i stedet for de planlagte 12 km, hvem sagde OCD? 😛

Til at starte med havde jeg gode ben men allerede efter 2 km kom syren snigende ind på mig, og fra da af blev det bare en mental og fysisk test for at gennemføre træningen, men det gode ved at være flyttet på landet er at der ikke er så mange stop i form af lyskurve o.lign, så jeg var fast besluttet på at de 8 km skulle ind på løbekontoen uden nogen form for stop, og så havde jeg de sidste 2 km tilbage som bestod af 10 x 100 m teknik træning, og selvom det holdt hårdt så lykkedes planen og endda med et pace gennemsnit tæt på ALM T og ikke RT med sine 5:36.

Hjemme fra turen blev løbetøjet lagt i vaskemaskinen på skylleprogram, og jeg kom i et koldt bad som jeg afsluttede med iskoldt bad af mine ben. Efter badet blev mine Skins kompressionsbukser hevet frem fra skabet i håb om at de vil hjælpe lidt på restitutionen.

Tirsdagens løbetræning (med splits):
8 km RT (5:50-5:30)
5:42
5:32
5:35
5:31
5:34
5:36
5:34
5:46

2 km Teknik
1,11 km Jog

Samlet blev det også til 82 højdemeter på turen.

Onsdags tur

Forberedelserne til CPH Half er i fuld gang, og desværre har træningen op til den sidste måneds tid ikke gået som planlagt, men jeg har alligevel en tyrkertro på at jeg når sæsonmålet senest ved Mizuno Amsterdam Half Marathon i Oktober. Men mine forberedelser op mod CPH Half er allerede meget konkrete, i forhold til at møde op i den bedste udgave af mig selv som min coach ville sige.

  • Jeg er begyndt at stå tidligt op og klare løbetræningen tidligt på dagen, for at vænne kroppen til at præstere tidligt på dagen.
  • Når jeg kommer endnu tættere på begynder jeg at spise min morgenmad som jeg vil gøre det på løbsdagen.
  • Min kostplan følges 110% og alt vejes til mindste gram.
  • Fokus er på at lave selvmassage med Ball Of Pain, Foamroller og bare restituere optimalt. Det betyder også lur i løbet af dagen.
  • Er begyndt at løbe mere med mine konkurrence løbesko, mine Nike LunarTempo 2, som jeg skal løbe med på dagen.

Derfor var jeg i dag oppe allerede kl. 6:45 for at løbe en kort aktiv restitutionstur (3,6 km) med fokus på tekniktræning, for at få løbet en smule af den syre jeg har i benene ud, og da der ikke er nogen tvivl om at der gemmer sig et par sekunder i at blive en teknisk bedre løber.

Udover at jeg var søvnig og ikke føltes mig vågen så var min krop stadig mærket af mandagens træning, der er ingen tvivl om at jeg gav mig lidt for meget, men håber at kroppen bliver klar til de resterende 3 træninger i denne uge, så de kan gennemføres med høj kvalitet. Især den lange tempotur i denne uge har jeg fokus på skal gennemføres som et top kvalitets træningspas, da det er sidste generalprøve inden CPH Half, og den kommer til at give et praj om formen og kommer til at danne grundlag for hvilken selvtillid jeg møder op med på dagen.

Skal du løbe CPH Half? Så smid en kommentar på siden med dit startnummer, så jeg kan følge dig på app’en efterfølgende.

Nyt design på siden

Har i dag lavet lidt ændringer af designet på siden for at gøre teksterne mere læsbare, og for at give siden er lidt mere stilrent design. Kan du li’ det?

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.