The Pepe’s: Jonas Christian Broe

Præsentation

Præsenter dig selv og giv os et indblik i de første 29 år af dit liv.
– Hvad gør dig speciel?
Jeg hedder Jonas, jeg er 29 år og pædagog i en aldersintegreret vuggestue/børnehave. Jeg blev færdiguddannet i 2016. Jeg har type 1-diabetes og bliver behandlet med en insulinpumpe. Det er kombineret med en Abbott Freestyle Libre, som er en dims, der sidder på min arm og som jeg scanner, når jeg skal kende mit blodsukker. Det sparer mine fingre for mange fingerprik. Diabetes i sig selv betyder, at jeg træffer en række ekstra forholdsregler, når jeg skal løbe. Særligt længere ture. Jeg er blevet officiel ambassadør for Runners DK i Aarhus. Det betyder, at jeg slår ture op nogle gange om ugen og inviterer folk med på løb.
På hvilke sociale medier kan man følge din løbetræning?
Jeg poster primært på Instagram under @broejonas. Det deles fra tid til anden på min private Facebook, men jeg forventer ikke, at alle mine venner på Facebook altid synes, at det er så fantastisk. Derfor er Instagram det foretrukne medie.

Dig og løb

– Hvor længe har du løbet?
Tilbage i marts-april 2016 startede jeg op på et ”5k på 12 uger”-program. Jeg var på daværende tidspunkt i gang med både floorballdommergerning og at være floorballspiller. Til trods for det valgte jeg nu alligevel at starte roligt ud. Det betød, at de første mange uger var ret nemme at komme igennem, men det blev hårdere senere. I september 2016 deltog jeg i mit første officielle løb.

– Hvor meget løber du om ugen?
Jeg løber 25-30 km om ugen i øjeblikket. I den her måned har jeg for første gang rundet 100 kilometer. Det klapper jeg mig selv lidt på skulderen for.

– Følger du et program? (Beskriv gerne eller fortæl om det)
I øjeblikket følger jeg et program fra CPH Half. Det er et program for let øvede, der allerede kan løbe 10 kilometer, og nu gerne vil ”opgradere” til HM. Programmet tager udgangspunkt i tre løbeture om ugen. En kort, lidt hurtig tur. En tur med lidt flere kilometer, måske kombineret med intervalløb. En længere, langsommere tur.

– Hvordan ser en “normal” løbeuge ud?
Om mandagen har jeg tidligt fri, så når jeg kommer hjem er det i løbetøjet og af sted. Hver mandag står der 5k på programmet. Om onsdagen har jeg et sted mellem 6 og 10 kilometer på programmet. Fredag, lørdag eller søndag løber jeg et sted mellem 8 og 18 km.

– Har du inden eller ved siden af løb dyrket andet motion?
Både inden og sideløbende har jeg dyrket floorball på motionsniveau.

– Hvornår følte du dig første gang som løber?
– Hvorfor?
I lang tid havde jeg haft en vis modstand mod at kalde mig løber. Jeg har aldrig været i stand til at se det motiverende i at løbe blot for løbets skyld. Jeg ville gerne løbe efter en bold, men løbe 2-4-6-8 kilometer – ellers tak. Ret beset var jeg nok heller ikke i stand til det, men det er nu en helt anden snak. På den led kan man sige, at det nok var en snigende ting, at jeg efterhånden valgte at kalde mig løber. Eller #løbetosse, som min løbekammerat og jeg yndede at kalde, og stadigvæk kalder, det.
Derfor findes der egentlig ikke et kort, simpelt svar, men nu vil jeg 100% kalde mig løber.

– Hvad motiverede dig til at komme i gang med at løbe?
Jeg har en kammerat, der har været i gang med et langt vægttabsforløb og han var blevet bidt af løb. Han kan følges på Instagram på @trail_tossen.
Siden august 2015 har jeg selv tabt næsten 20 kg, og i takt med at kiloene forsvandt blev det også nemmere at løbe. Jeg havde aldrig en drøm om, at jeg skulle løbe sindssygt langt eller sindssygt hurtigt, men det at jeg havde et fast program at løbe efter var gavnligt.

– Hvem eller hvad har haft størst betydning for dit løb?
– Hvorfor?
Her er jeg nødt til at dele mit svar. Ovenstående kammerat har haft stor betydning for mit løb, men min kæreste har været uvurderlig i hele den livsstilsomlægning, som vi begge har sat i gang.
Selvom det i og for sig er fjollet, men Instagram har også været motiverende. At følge andre i samme situation – ikke kun livsstilsomlægninger, men også hurtige løbere, der kan brænde et HM af på 1 time og 10-15-20 minutter. Man er ikke kun løber, hvis man kan løbe 1 km på 3:30. Man er løber, hvis man løber.

– Hvad er dit favorit træningspas?
– Og hvad ved træningspasset er det du er vild med?
Jeg kan godt lide en god tur omkring Brabrand Sø i 5:45-6:00. Det er hurtigt nok til, at det er nemt nok at holde et stabilt pace, og samtidig er turen lang nok til, at jeg kan føle mig lidt brugt bagefter . Det er skønt at komme ud i naturen.

– Hvad er dit hade træningspas?
– Og hvad ved træningspasset hader du allermest?
Det er en relativt ny ting for mig, men intervaltræning – det er en udfordring at ramme i de rette zoner og samtidig at skrue op og ned for farten. Jeg forsøger at bruge mit Polar M400 til så meget som muligt, men jeg skal nok lege endnu mere med valgmulighederne i det.

– Hvad er dit store mål?
– Og hvorfor?
Det korte svar er Bestseller Halvmaraton i Aarhus 11. juni 2017 – og en sluttid under 2 timer. Det vil være min debut på distancen. Da jeg startede mit ”5k på 12 uger” havde jeg aldrig drømt om at skulle deltage i et HM. Min løbekammerat vil gerne pace for mig, og det bliver fedt. Samtidig giver det mig stor motivation til at holde fast i min træning.

– Hvilket løb/løbetur har været din største positive oplevelse?
– Hvorfor?
2. påskedag i år var jeg med til Egå Engsø Rundt. Det var en spontan beslutning dagen forinden, men jeg havde 5 kilometer i mit løbeprogram og det passede lige med deres korte distance. Jeg ville skyde efter PR på dagen. Min hidtidige uofficielle rekord var 25:58 målt med mit Polar M400. I september 2016 løb jeg 5k på 29:03 til Fjordmarathon i Aalborg.
Jeg var så heldig at få fat i en forbandet dygtig pacer fra Mos Friends – han var perfekt på dagen og jeg kom ind i en officiel tid på 25:11. Mit eget ur sagde 25:00, men det var startet før løbets officielle rutemåling og jeg var langsommere på de sidste 40 meter, end jeg havde været på de første 40 med friske ben ;-). Uanset hvad, så var min tid en PR og det var fedt.

– Hvilket løb/løbetur har været din største negative oplevelse?
– Hvorfor?
Dem har jeg heldigvis ikke mange af. Den eneste, som jeg kan komme i tanke om, er en tur, som jeg løb for nogle uger siden. Jeg havde 13 km på programmet, og jeg havde sikkert ikke fået nok væske/mad i løbet af dagen. I hvert fald blev jeg skidt tilpas, da jeg kom hjem og måtte gå i seng. Så det var ikke løbeturen i sig selv, men snarere den efterfølgende reaktion. Der var dog ikke noget galt dagen efter.

– Hvad tænker du på når du løber?
Jeg kan gennemgå hvad der er sket i løbet af ugen, eller hvad jeg skal i den kommende tid. Når jeg løber, kan jeg også godt tænke, at det er hårdt, men så deler jeg turen op: ”Nu er jeg 25% igennem, nu mangler jeg kun 2 km”, f.eks. Jeg kan også tænke på den skønne natur, eller at det er fedt, at jeg har muligheden. Sommetider tænker jeg også, at hvis jeg for 2-3 år siden havde vidst, at jeg ville nyde en tur på 10-12 km…. Så havde jeg nok tænkt, at jeg var blevet tosset :-D.

– Hvad giver det dig at løbe?
Det giver mig et frirum. Det giver mig noget at holde fast i. Tidligere har det været nemt lige at udskyde turen til senere på dagen eller en anden dag. Nu har jeg 99 % faste træningsdage. Der er ikke så meget at rafle om, og det er der en vis tryghed i.

– Hvem ville du helst løbe en tur med?
– Hvorfor?
Grundlæggerne af Runners DK ville jeg gerne prøve. Mos Friends har jeg prøvet, og de er virkelig nogle hurtige gazeller 🙂

– Hvad er din favorit løbesko?
Jeg er stadigvæk så ny som løber, at jeg faktisk kun har løbet i et par sko. Jeg løber i Brooks Glycerin 13.

– Hvilken løbegadget kan du ikke leve uden?
Mit Polar M400. Det er med til at motivere mig og hjælpe mig undervejs.

– Hvis du skulle sammenligne dig som løber med et dyr, hvilket dyr ville du så være?
Det ved jeg faktisk ikke helt. Måske en letvægtselefant – jeg er lidt tung i det, men jeg kommer fremad ;-).
Hvis du skulle give et godt råd til en som skulle til at starte med at løbe, hvad skulle det være?
Lad være med at sammenligne dig med alle andre. Tag det stille og roligt. Undgå skader.

Løb generelt

– Lykkes det Nike eller Adidas at komme under 2 timer på et marathon i 2017?
– Hvis ja hvem lykkedes med det (først)?
– Hvad er dine tanker om projektet?
Med de afvigelser, som de laver fra de almindelige paceregler, tror jeg, at det vil lykkes for dem. Jeg kender faktisk ikke til projektet fra Adidas, men jeg tænker, at Nike vil få succes i Italien i maj .

– Hvad er dine tanker om at løbe 42,2 km på under 2 timer?
Det er helt ekstremt, men med de dygtige løbere, som findes, så tænker jeg godt, at den kan klemmes i sub 2.

– Kommer man nogensinde doping til livs indenfor elitesport herunder løb?
– Hvis du har løsningen på problematikken så kom gerne med dit bud på løsningen.
Jeg tænker, at kampen om de sidste og afgørende sekunder altid vil anspore nogen til at sikre sig en fordel. Der findes løbere, hvor det kan betyde forskellen på liv og død og der kan man til en vis grad godt forstå, at doping kan blive et håndgribeligt middel til succes. Det betyder ikke, at det skal accepteres i den forstand, men jeg kan godt se, hvordan det kan blive fristende.

– Tror du at man kan bidrage til integration via motion herunder løb?
– Hvorfor eller hvorfor ikke?
Det tænker jeg absolut, at man kan. Det at have noget, som man kan være fælles omkring, er med til at styrke følelsen af et fællesskab og når man er i et fællesskab betyder det indlysende også, at man ikke står udenfor.

Afslutning:

– Er der noget vi ikke har været omkring som vi skal runde dette indlæg af med?

Jeg tænker faktisk, at vi er kommet meget godt omkring. Fortsæt det gode arbejde, Marathon Pepe.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.

Translate »

Privacy Preference Center