Tilbage til virkeligheden…

Nu er der fuld smæk på dataforbindelsen efter jeg er kommet til Danmark, så nu kommer der indlæg som perler på en snor. God læselyst!

Fredag var store rejsedag, og det blev til absolut 0 km i løbeskoene. Til gengæld blev det til små 12.000 km taxi, fly og bil rejse. Det er sku en hårdere workout end en lang langtur.

Lørdag og søndag rev jeg helt ud af kalenderen for at være sammen med familien. I forvejen er de utroligt støttende i forhold til min løbetræning, så jeg skyldte lidt at være 100% til stede efter at have været væk i 4 uger.

Det var også meget rart lige at “lande” både fysisk men også mentalt.

I gang igen!

Men mandag var det tilbage i løbeskoene og fortsætte de gode takter fra Kenya. Men det var lidt af et spark i nosserne at skulle begive sig ud i den Danske “sommer”. Man kommer lige fra 22-25 grader hver dag, hvor vi på 4 uger havde 3 minutters regnvejr i dagtimerne og en aften/nat.

I Danmark er det lidt anderledes, ja nærmest modsat. Til gengæld er vejret lige så forudsigeligt som i Kenya.

Min gode veninde Laura som jeg kender fra Runaar havde slået en morgentur op på facebook. Hun ville gerne løbe en del af Aarhus Halvmarathon ruten inden selve konkurrencen, det passede mig perfekt at løbe med på 10-12 km med hende.

Jeg ville gerne have lidt ekstra kilometer og komme op omkring de 15 km, så da jeg kørte hjemmefra satte jeg kursen mod Ceres Park for at løbe derfra og hen til Skanseparken.

Da jeg parkerede så jeg at hele AGF Atletik‘s elite hold var samlet til udstrækning ledet af Dan Olesen, jeg gik forbi og hilste på dem. De spurgte spændt ind til Kenya turen, og den kunne jeg have snakket om i flere timer, så jeg måtte til sidst løbe derfra for ikke at komme alt for sent til min aftale med Laura.

Man skal nok ikke nævne ordet Kenya i nærheden af mig det næste stykke tid, for så ender jeg med at snakke i timer 😛

Jeg kom et par minutter for sent men Laura fik straks et stort kram, så fandt jeg en busk og fik tisset inden vi satte i gang.

Laura styrede vejen for jeg har ikke tjekket ruten ud da jeg ikke skal løbe løbet, derfor var ruten heller ikke så vigtig for mig som den var for Laura. Men det var mega hyggeligt at løbe sammen igen, og med turen til og fra Skanseparken blev det til 15 km med en snitpace på 5:44 og 127 højdemeter.

Dermed var den første tur tilbage i Danmark i hus.

Efter træningen kørte jeg tilbage til Sabro og fik lidt morgenmad. Jeg beholdte løbeshortene på, og pakkede løbesko og pulsbælte for at kunne tage en tur om eftermiddagen. Herefter gik turen til Skanderborg og svigerfamilien.

Efter lidt kaffe og kage!! ved svigerfamilien hoppede jeg i løbeskoene igen, denne gang for at jogge en tur på en rute jeg har løbet en del gange. Og en rute som faktisk var den første jeg løb i Skanderborg nogensinde. Så lidt speciel rute for mig.

Benene var fortsat friske og vigtigst af alt kunne jeg ikke komme i tanke om noget jeg hellere ville end at løbe denne tur. Det er en vigtig følelse at have når man løber.

Igennem skoven var de i gang med at stille op til den forestående Skanderborg Festival eller SmukFest som det jo hedder nu. Når man har været 1 måned i en by hvor der konstant er larm, så ligger man virkelig mærke til når der er ro. Og her var der ro.

Der kom 9,2 km på kontoen i det skønne Skanderborg, og de blev løbet med et snit på 5:39 og 118 højdemeter.

Samlet bød dagen på 24,2 km.

Tirsdags tur med Kenya inspiration

Jeg skippede morgentræningen for at sove længe. Ikke særlig velset i Kenya træningsgruppen, men der skal indhentes lidt søvn.

Derfor kom jeg først afsted på en løbetur om eftermiddagen. Da jeg løb afsted havde jeg ingen rute i tankerne men lod mig bare rive med af stemningen. Men hvor jeg inden min Kenya tur havde foretrukket så stabilt underlag som muligt, helst asfalt opsøgte jeg i stedet græs, grus m.v. Underlag der mindede så meget som muligt om det jeg har løbet på i Kenya, udover det er blødt og dermed mere skånsomt for kroppen så er det god træning at løbe på.

Den første halvdel af turen foregik igennem lokale byer som Mundelstrup, Fårup og Kvottrup inden jeg drejede ind i først en mindre skov. Den var nærmest groet sammen siden jeg rejste til Kenya, så her kom jeg for alvor til at løbe i sværere terræn præcist som ønsket.

Derefter kom der et kort stykke med asfalt inden jeg igen begav mig ind i skoven, også dette stykke var vokset godt sammen. Dog var dette skovstykke lidt mere gavmildt og bød både på nogle brandnælle “stik”, hjorte og lidt markmus.

Som afslutning på det hele slutter skoven med en bakke som stiger cirka 40 højdemeter på små 300 meter, men hvor den tidligere har voldt mig udfordringer var det ingenting nu.

Hjemme igen kunne jeg gøre status med 12,3 km med et snit på 6:21 og 131 højdemeter.

Dobbelt op på onsdag

Kom igen lidt for sent op. Havde sat vækkeuret til klokken 6 men sengen vandt igen. Skal til at tage mig sammen med det her morgenløb igen, for pludselig er jeg i gang med arbejde igen når jeg finder et, og så vil det sku være træls at have smadret rytmen.

I stedet nærmede klokken sig 10 inden jeg kom afsted, og præcis som på tirsdagens tur gik jeg efter så meget skov og udfordrende terræn som muligt. Så jeg løb igennem Risstrup skoven mod Lading. En stille skov med skiftende underlag og med lange stykker med græs.

Benene var rigtig gode så jeg kunne nyde den smukke natur og ikke mindst de få sol strej som ramte min krop. Pacen var også lidt højere end på mange af min sidste ture.

Samlet ramte jeg hjemmet med 11,4 km med et snit på 5:33 og 98 højdemeter.

Dagens anden tur blev en kort tur på 6,8 km med et snit på 6:18 og 54 højdemeter. Turen blev en omvejs joggetur til Rema 1000 så jeg kunne handle ind sammen med kæresten.

Samlet har dagen budt på 18,2 km, og dermed er ugen oppe på 54,7 km.

Og vigtigst af alt så er benene gode og humøret endnu bedre!

Motivationen

På coverbilledet for dette indlæg har jeg min Amsterdam Marathon finisher t-shirt på, egentligt gemmer jeg dem ikke men er vild med farven på den. Og så motiverer den mig til at vaske pletten væk fra et skidt marathon og et lige så skidt halv marathon i Amsterdam.

Har 2-3 mål tilbage for sæsonen, det første er at komme under de 20 minutter til Baneturneringen om 1 måned, det andet er at forsøge at komme under 1.30 ved CPH Half. Og sidst men ikke mindst håber jeg at holde fast i den nuværende form og bygge på, for så at tilmelde mig og tage til Amsterdam for at få oprejsning med et sub 3.30 marathon.

På hver eneste løbetur lige nu savner jeg vennerne i Ngong, men jeg tænker konstant på Amsterdam Marathon. Har virkelig noget uafsluttet med det løb!

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.