Uge 11 = De 4 årstider

Der er noget smukt og idyllisk over hver årstid.

Forårets duft af ramsløg der spreder sig langs skovstierne og de grønnere og grønnere blade som dukker op.

Sommeren med duften af solcreme på stranden, isen som smelter alt for hurtigt så man må slikke fingrene rene bagefter da man selvfølgelig ikke har fået papir nok med til både at fjerne det om munden og fingrene. Grillaftner med bøffer og bajere… Sommeren er bare lækker når solen viser sit smukke ansigt.

Efteråret med de mange farver på træerne som dækker både brune, grønne og gule blade og nuancer midt imellem, lige indtil en efterårsstorm får tarvet og får rykket de sidste blade af.

Vinteren som med sneen får lyst en ellers mørk tid op, duften af nybagte boller og varm kakao, ja vinteren er dejlig, når man sidder inde og betragter den fra varmen 😛

Årstiderne vender vi tilbage til ved dagens træning….

Mandags Mo

Der er intet som sparker en god løbeuge i gang som en træning med Mos Friends, så derfor havde jeg selvfølgelig traditionen tro sat kursen mod Ungdomskulturhuset for at joine ikke bare Mos Friends men My Friends!

Men denne mandag var lidt speciel for vi havde nemlig teamet up med Spæn, som er et andet løbe fællesskab i Aarhus. De havde indvilliget i at komme og løbe med os på en træning.

Det gjorde så til gengæld at jeg aldrig har fået så meget kærlighed som jeg fik i den lovecircle vi havde der lige inden løbeturen for det var vist deltagerrekord til en Mos Friends træning.

Herefter satte vi kurs mod Riis Skov hvor træningen skulle foregå, jeg selv havde 12 km  i ALM T på programmet så jeg tog teten og sætte tempoet derefter. Da vi kom frem til Riis Skov stod Kristian Sletten for lidt teknik øvelser men jeg fortsatte med at løbe imens og løb 1,5 km penge inden jeg vendte tilbage til de andre.

Det passede med at de skulle til at løbe intervaller på en kuperet trailsløjfe så jeg løb med på 1 runde i ALM T, herefter spurgte jeg om der var andre som ville med på en runde i Riis Skov istedet for at løbe intervaller, og til min overraskelse endte vi med at være en stor gruppe der løb den tur i stedet, nogle på grund af trænings hensyn andre på grund kampen mod eller væk fra skader.

Efter en god runde i Riis Skov som blandt andet bød på et gensyn med Djævlebakken som i bedste Luffe & Jeanne stil suger alt glæden og energien ud af een, men skoven stod ellers smukt og med en dejlig duft af løg 🙂

Onsdag & Torsdag i Ristrupskov

Onsdag havde coach Them planlagt en 10 km rolig tur og torsdag en 6 km rolig tur, begge ture burde være easy peasy cheasy at få klaret og især 6 km turen burde jo være barnemad, men begge ture skulle vise sig at være sværere at komme igennem end forventet.

Jeg tror forklaringen skal findes i at begge mine kollegaer som jeg har gået tæt op og ned af har været ramt af roskildesyge med opkast og avs i mavs de seneste to uger, og den ene gik hjem sidste fredag syg.

Jeg har også haft ondt i maven hele ugen og jeg er bange for at jeg har været smittet af dem, men at jeg har været heldig med ikke at blive hårdt ramt for jeg har virkelig lidt på både onsdagens og torsdagens tur hvor selv de 2 første km var hårde.

Og på torsdagens tur på 6 km hvor jeg var på toilet lige inden jeg løb hjemmefra måtte benytte skovtoilettet kun 20 minutter senere…

Men heldigvis var begge træninger i den smukke Ristrupskov som jeg på begge ture gik på opdagelse i, og hvor jeg endte med lidt offroad trailløb.

Elsker ovenstående strækning, virkelig ærgerligt at den kun er 350-500 meter lang og ikke 2-3 km 😛

Men det vigtigste var at kilometerne trods besvær kom i hus! Og undervejs tog jeg mig tid til at nyde omgivelserne og ændringerne i vejret.

Intervaller (4 årstider edition)

Til morgen havde jeg møde med en tidligere AGF -og landsholds fodboldspiller angående opdatering af hans hjemmeside for hans virksomhed, så jeg havde ikke mulighed for at sove længe på min fridag i dag.

På vej til mødet måtte jeg skrue bilens varmesystem helt ned da det var så pisse hamrende varmt og solen skinnede nærmest fra en skyfri himmel, og kort inde i mødet kigger jeg ud af vinduet og så falder der sne… Eller falder er måske et forkert ord eftersom der stod en voldsom vind.

Efter mødet på vej hjem i bilen og efter jeg var kommet hjem var det skiftevis regnvejr, solskin, hagl, sne og opholdsvejr, ikke ligefrem noget der får en til at springe i løbetiden og gå ud og smadre en intervaltur….Vel?

Jo! Det er faktisk præcis det som jeg besluttede mig for at gøre, for det første havde jeg to svære træninger som skulle revanceres og derudover er det een af de sidste nøgle træningsplan inden Berlin Halvmarathon. Derfor var det et ekstra ekstra ekstra vigtigt træningspas.

Jeg kørte til Galten hvor jeg senere skulle hente kæresten og tage hende med hjem, her valgte jeg at løbe dagens træning på hovedparten af ruten fra Galten løbet en rute som ikke er PR venlig, men som trods alt er flad nok og isoleret nok til at kunne gennemføre en interval træning hvor jeg skulle løbe i næst hurtigste zone i 2 x 1 km.

De første meter af dagens træning blev taget mens regnen silede ned mens vinden stod som en mindre storm og fik regnen til nærmest at komme ind fra siden, men når benene føles friske så er det pisse lige meget om det regner eller om solen skinner for så bliver det en god træning, og det var præcis den følelse jeg havde da jeg efter 3 km begyndte på interval delen som bestod af hele 7 km med tempo og dermed stortset halvdelen af dagens træning.

Intervallerne eller resten af turen voldte ikke problemer og jeg kunne efter 16,1 km som bare var strøget direkte ind på løbekontoen slutte træningen ved kærestes arbejde, og det eneste som havde givet udfordringer var vejret på turen som flere gange gik fra solskin og hedeture til regnvejr, voldsomt skizofrent vejr, det eneste man kunne regne med var at halvdelen af den rute jeg løb 3 omgange på havde en voldsom modvind man skulle slås lidt med.

Og det er kun en ting at sige om dagens træningspas SUPER! Et rigtig kvalitetspas!

Dagens træning (med splits):
3 km RT (5:45-5:25)
5:29
5:33
5:44

Flowløb

2 km MT (5:05-4:45)
4:54
4:52

2 x 1,5 km AT (4:45-4:30)
4:40
4:40

2 x 1 km IT (4:30-4:15)
4:23
4:27

4 km RT (5:45-5:25)
5:32
5:32
5:27
5:24
4:52 (150m)

Samlet blev turen løbet med en gennemsnitspace på 5:15 og bød på 106 højdemeter.

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.