Urolig (tempo) tur og langtur med lynchstemning

Inden vi kommer til de seneste to dages træninger, så er jeg nødt til at fortælle om en fantastisk hjemmeside jeg er stødt på, og som opfylder alle mine statistiske drømme, og som løser et problem jeg har skrevet på flere fora i håb om at der fandtes en hjemmeside eller app til, nemlig til at finde ud af om man har løbet postiv split, even split eller negativ split på en træning eller til en konkurrence uden at skulle sidde og udregne det manuelt. Og så har man mulighed for at ekskludere pauser fra fx. intervaltræning, således man kan se den effektive løbetid 🙂

skaermbillede-2016-10-06-kl-21-11-47

skaermbillede-2016-10-06-kl-21-13-28

Og løsningen hedder Runalyze og er enhver nørds himmerige! (Og så er det gratis!).

Urolig (tempo) tur

Planen var som tidligere nævnt at løbe 10 km onsdag med RUNAAR til Wednesday Wheeze, det var ved at være et stykke tid siden min træning og logistikken havde passet med en RUNAAR træning.

Da jeg kom til Skanseparken var jeg som sædvanlig i alt for god tid, og med muligheden for 4, 6, 9 eller 12 km på programmet startede jeg ud med at løbe den første lille kilometer inden træningen, for jeg kunne lige så godt udnytte ventetiden inden så jeg ikke skulle ud og finde den kilometer bagefter.

img_2277

Da jeg havde klaret den første kilometer stødte jeg til de RUNAAR‘s som var kommet i god tid for at træne core, jeg er godt tilfreds med min slatne rygrad (core) så jeg stod bare og kiggede på mens jeg hyggesnakkede med Jacob Halle og Troels Frederik Sørensen, det var hyggeligt og underholdende at se de andre lave core øvelser.

Holdt samtidig øje med min Mos Friends ven Moze Exile som jeg havde lovet at tage godt imod til hans første RUNAAR træning, men da han kom i sidste øjeblik og havde en taske med så blev det hele lidt kaotisk med at få den i min bil imens, men det lykkedes og jeg nåede at fortælle Halle at han lige skulle hjælpe Moze med at komme i den rigtige gruppe, herefter løb jeg afsted med den planlagte 9 km gruppe i pace 5:30.

De første par kilometer blev løbet tættere på pace 5:00 end 5:30 så da vi var ved at blive samlet med pace 5:00 gruppen sagde jeg at vi løb lige til den hurtige side, herefter fik jeg en verbal sviner og tænkte bare at han måtte have en dårlig dag, og jeg gad slet ikke svare tilbage, men stemningen i gruppen var bare ikke særlig god så jeg løb pace 5:00 gruppen op, og straks jeg fik kontakt var stemningen fra start allerede meget bedre, og jeg faldt i snak med en midaldrende herre til at starte med, og kort efter blev jeg prikket på skulderen og minsandten om ikke det var min ven Moze som syntes de havde løbet for langsomt i hans 6 km gruppe i pace 4:00 😛

img_2276

Vi hyggede os sammen et par kilometer og så hoppede han på en del af gruppen som satte tempoet op de sidste 4 kilometers penge, jeg selv løb sammen med Søren Bisbo og Troels Frederik Sørensen og hyggesnakkede, men tempoet for hele turen i snit endte på 5:05 og dermed i mit marathon tempo, og markant hurtigere end de planlagte 5:45-5:25, men jeg vægtede det sociale og hyggelige over.

Løbetræningen (med splits):
10 km RT (5:45-5:25)
5:51
5:15
5:18
4:50
4:57

4:51
4:54
4:54
4:52
5:05

Turen bød på 83 højdemeter og en snit pace på 5:05. Turen blev løbet i min Adidas Supernova Glide 8 Boost løbesko.

Langtur med lynchstemning

Som tidligere nævnt er denne uge meget meget hård for mig med en planlagt distance på omkring 82 km, og med et 10 km løb lørdag i Thorning hvor jeg skal teste pacen til Amsterdam Half Marathon, og da jeg samtidig skal fejre knægtens fødselsdag i København søndag så er jeg både presset træningsmæssigt men også logistisk.

img_2281

Så derfor blev den korte tur på 8 km flyttet til på søndag, og søndagens langtur blev til en torsdags langtur det passer bedst ind logistisk, og så er det nok også bedre for mig restitutionsmæssigt at have den overstået og dermed en lettere weekend inden nedtrapningen.

img_2284

Derfor bevægede jeg mig sidst på eftermiddagen afsted iklædt vinter løbetøjet, for hold kæft hvor er det blevet koldt hurtigt! Jeg satte kursen via Borum mod Aarhus centrum, og benene var sku noget ristede allerede fra start på turen men det er der ikke noget at sige til, det er et hårdt program jeg har i denne uge. Den største krise havde jeg da jeg ramte Borum ved 4 km og den varede de næste 4-5 km, men det var også på dette stykke at de fleste af højdemeterne på turen kom.

Da jeg kom ind til en lille by der hedder Yderup hvor der er ret kuperet og hvor vejen snor sig op af bakken som i bjergene i Tour De France, var jeg flere gange ved at blive påkørt af bilister som ikke kan finde ud af at køre efter forholdene, og den 3 gang hvor jeg var ved at blive påkørt kom hun så tæt på mig med +50 km/t at det kostede hende et sidespejl, jeg blev så rasende at jeg råbte og skreg efter hende, men på få sekunder havde hele den lorte landsby taget hendes parti fordi det jo var såååå synd for hende at hendes sidespejl var gået i stykker, så pludselig blev jeg jagtet af en buttet mand op af bakken, så jeg valgte for at situationen ikke udviklede sig til slagsmål at løbe over en græsmark videre….

img_2282

Bilisters kørsel er og bliver mig en gåde, og med tanke om hvor tit og hvor tæt jeg har været på at blive ramt, så er det mig en gåde at det ikke er sket endnu, men tror jeg holder mig fra at løbe derude det næste stykke tid, eller i hvert fald indtil næste gang jeg skal løbe intervaller 😛

img_2283

Men som nævnt mange gange så løber jeg super godt på aggressioner så de efterfølgende 5 km gik som en leg, jeg kunne slet ikke mærke at jeg var træt fra 10-15 km, og hvis ikke jeg havde behov for at låne et toilet i Brabrand så var de sidste 5 også røget ind på kontoen uden problemer, men 5-10 minutters toiletbesøg gjorde ikke noget godt for benene, så de sidste 4 km blev ren overlevelse, men de kom da ind på kontoen og dermed er ugens hårdeste træninger i hus, og jeg mangler blot en pace test lørdag, og så har jeg med hjælp fra min onkel Carsten Sillehoved skaffet mig en billet til Eremitageløbet på søndag, for mit vedkommende bliver det blot en rolig tur i pace 5:45-5:25, med mulighed for at løbe sammen med andre.

Løbetræningen (med splits):
20 km RT (5:45-5:25)
5:38
5:26
5:28
5:31
5:32

5:33
5:35
5:40
5:44
5:21

5:24
5:30
5:38
5:44
5:40

5:47
5:41
5:40
5:32
5:41

Turen bød på 98 højdemeter og en snit pace på 5:35. Turen blev løbet i min Adidas Supernova Glide 8 Boost løbesko.

Ugen har indtil nu budt på 58,8 km i løbeskoene.

Hviledag!!!!!

Imorgen fredag er det hviledag, og om jeg kommer til at misse bussen så kommer jeg ikke til at løbe 1 meter imorgen, men til gengæld kommer jeg til at cykle nogle kilometer sammen med Mos Friends, bare en lille håndfuld af slagsen og ellers bare ligge på min flade….

marathonpepe_signatur

 

Dette indlæg kan indeholde henvisningslinks, eller produkter/brands som marathonpepe.dk har en samarbejdsaftale med, se mere under annoncering omkring disse aftaler.